قطعنامه پیشنهادی روسیه به شورای امنیت برای حل بحران ونزوئلا

© AFP 2023 / Kena Betancurقطعنامه پیشنهادی روسیه به شورای امنیت برای حل بحران ونزوئلا
قطعنامه پیشنهادی روسیه به شورای امنیت برای حل بحران ونزوئلا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روسیه در پاسخ به قطعنامه پیشنهادی امریکا که در آن خواستار برگزاری انتخابات در ونزوئلا شده، پیش‌نویس قطعنامه‌ای با تاکید بر حل و فصل بحران سیاسی در ونزوئلا، صرفا از راه سیاسی را به شورای امنیت ارائه می‌دهد.

به گزارش اسپوتنیک، روسیه پیش نویس قطعنامه‌ای در حمایت از ونزوئلا را آماده و به زودی آن را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه خواهد کرد.
پیش از این، گزارش شد که امریکا می‌خواهد قطعنامه پیشنهادی که در آن خواستار برگزاری انتخابات در ونزوئلا شده است را به شورای امنیت ارائه دهد.
در قطعنامه پیشنهادی روسیه آمده است: «شورای امنیت سازمان ملل خواستار حل و فصل اوضاع ونوزئلا، صرفا بر اساس اقدامات مسالمت آمیز و دیپلماتیک است. شورای امنیت از همه ابتکارعمل‌های مطرح شده در راستای دستیابی به راه حلی سیاسی، از جمله مکانیزم مطرح شده در نشست "مونته‌ویدئو" حمایت می‌کند».
در قطعنامه پیشنهادی روسیه همچنین بر لزوم حمایت از دولت قانونی ونزوئلا تاکید شده است.

شرط فرانسه برای به‌رسمیت شناختن گوایدو به‌عنوان رئيس‌جمهور ونزوئلا - اسپوتنیک افغانستان
شرط فرانسه برای به‌رسمیت شناختن گوایدو به‌عنوان رئيس‌جمهور ونزوئلا

این در حالی است که در پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی امریکا تاکیدد شده که باید نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال 2018 در ونزوئلا لغو شود وانتخابات جدیدی در این کشور برگزار شود. طبق این سند، شورای امنیت باید خواستار آغاز فوری روند حل و فصل سیاسی و برگزاری انتخاباتی شفاف مطابق با قانون اساسی ونزوئلا و با مشارکت ناظرین بین المللی شود.
هر دو سند فعلا در مرحله بررسی کارشناسی قرار داشته و هنوز برای بررسی به شورای امنیت ارائه نشده‌اند. رایزنی‌های کارشناسی طی این هفته انجام خواهد گرفت.
اعضای شورای امنیت پیش از این در اواخر ماه جنوری برای بررسی بحران سیاسی در ونزوئلا گردهم جمع شده بودند، ولی موفق به دستیابی توافق در این باره نشدند. روسیه، چین و برخی دیگر از اعضای شورای امنیت از نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور منتخب مردم ونزوئلا حمایت کردند.
امریکا بلافاصله پس از آنکه گوایدو رهبر مخالفان دولت ونزوئلا و رئیس مجلس ملی این کشور خود را به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا خواند، وی را به رسمیت شناخت.
مادورو رئیس جمهور ونزوئلا امریکا را عامل پشت پرده تشدید اعتراض‌ها علیه دولتش می‌داند و مخالفان را به طرح‌ریزی کودتا متهم می‌کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала