پیشنهاد تازه غنی به طالبان؛ گشایش دفتر سیاسی در ولایت‌های بزرگ افغانستان

© AP Photo / Hamed Sarfaraziپیشنهاد تازه غنی به طالبان؛ گشایش دفتر سیاسی در ولایت‌های بزرگ افغانستان
پیشنهاد تازه غنی به طالبان؛ گشایش دفتر سیاسی در ولایت‌های بزرگ افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس‌جمهور افغانستان در راس یک هیات همراه با مقام های امنیتی کشور صبح امروز شنبه به ولایت ننگرهار رفت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تلویزیون یک، دفتر رسانه های والی ننگرهار نگاشته است که محمداشرف غنی، رئیس‌جمهور کشور در سفر به ننگرهار به طالبان خطاب کرده و گفته است که آماده است که در کابل، قندهار و ننگرهار برای آنان دفتر بدهد و آنان را نگهداری کند.
این حال است که رئیس‌جمهور افغانستان، در راس یک هیات همراه با مقام های ارشد امنیتی و دفاعی کشور، صبح امروز شنبه به ولایت ننگرهار رفته است و در خطاب به مردم شش ولسوالی این ولایت، از شکست داعش در این ساحه سخن گفته است.

رئیس‌جمهور غنی به ولایت ننگرهار رفت - اسپوتنیک افغانستان
رئیس‌جمهور غنی به ولایت ننگرهار رفت

رئیس‌جمهور در جریان این سفر با بزرگان ولسوالی‌های غنی‌خیل، اچین، نازیان و مومنددره دیدار و از نقش برجسته آنان در همكاری با نيروهای امنيتی و دفاعي برای شكست داعش از این منطقه، قدردانی کرد.
برخی از سخنرانان این گردهمایی با انتقاد غیرمستقیم از نشست مسکو، گفته اند که روسیه که در گذشته از سوی افغان ها شکست خورده اند، حالا تصمیم آوردن صلح نه بل قصد انتقام را دارد و از مقام نخست کشور خواسته اند که برای طالبان در کابل دفتر بگشاید.
در این مورد خبرنامه ارگ ریاست‌جمهوری به نقل از آقای غنی نگاشته است: «طالبان برای گفتگوهای صلح به کابل بیایند، دفتر هم می‌دهیم و امنیت شان را هم می‌گیریم. مثل آتش بس عید رمضان همه چیز را درست مدیریت می‌کنیم».
رئیس‌جمهور غنی در این سخنرانی اش افزوده است: «ما صلح را در مکه معظمه می‌خواهیم، آن خوب است و یا اینکه در مسکو باشد؟ مردم می‌گویند که به مکه معظمه نرفتند اما به مسکو رفتند».

این در حالی است که هفته پیش برخی چهره های سیاسی به شمول حامد کرزی در نشست مسکو با نماینده گان طالبان گفتگو کردند و برخی موارد را به عنوان اعلامیه پایانی مطرح کردند که حکومت آنرا غیراجرایی خواند. در نشست مسکو همچنان بر برگزاری نشست بعدی در اوزبیکستان و یا دوهه نیز توافق شده است.
رئیس‌جمهور غنی در این سفرش گفته است که برای صلح پایدار حاضر است سرش را فدا کند چه رسد که کرسی ریاست‌جمهوری مطرح باشد اما او افزوده است که کرسی ملکیت مردم است که توسط رای به او رسیده است و تصمیم واگذاری آنرا هم مردم دارد نه کسی دیگر.
این اظهارات رئیس‌جمهور در حالی مطرح است که در پی گفتگوهای صلح تشکیل اداره موقت به عنوان پیش شرطهای طالبان گزارش شده است و این گروه از گفتگوی مستقیم با دولت خودداری کرده اند و حکومت را غیرمشروع عنوان کرده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала