فعالان مدنی: کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی محکمه شوند

© Photo / IEC Afghanistan Facebookفعالان مدنی: کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی محکمه شوند
فعالان مدنی: کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی محکمه شوند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
فعالان مدنی خواهان به محکمه کشانیدن کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی شدند.

به گزارش اسپوتنیک، عبدالله احمدی، از فعالان مدنی کشور در گفت‌وگو با آوا می گوید که شماری از كميشنران كميسيون انتخابات با سرنوشت تمام شهروندان بازى كرده و يك نهاد ملى را بى‌اعتبار ساخته‌اند.
این فعال مدنی همچنین تاکید کرد که نباید همانند اعضاى كميسيون‌هاى قبلى بدون محاكمه و پاسخگويى با امتيازات بالا به عنوان مشاور انتخاب و اين دور باطل همچنان تكرار شود.
احمد ذکی از دیگر فعالان مدنی نیز گفت که اتهامات جدی بر شماری از کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی وارد است و باید نهادهای عدلی کشور به این اتهامات رسیدگی کنند.
وی تاکید کرد که اگر به اتهام‌های فساد و تقلب رسیدگی صورت نگیرد، برکناری اعضای کمیسیون، نمی‌تواند هیچ ضمانتی در عملکرد مشابه کمیشنران بعدی ایجاد کند. کمیشنران بعدی نیز بدانند که نمی‌شود با سرنوشت مردم بازی کرد و مجازات نشد.
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که روز گذشته رئیس جمهوری با توشیح تعدیل قانون انتخابات، اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی را برکنار کرد. پس از اقدام رئیس جمهوری، دادستانی کُل کشور نیز با صدور اعلامیه‌ی کمیشنران اسبق را ممنوع‌الخروج اعلام کرد.
هر دو کمیسیون انتخابات اما با نشر بیانیه‌ی عملکرد اخیر رئیس جمهوری را غیر قانونی خوانده گفته‌اند که تعدیل قانون انتخابات بر اساس فرمان تقنینی رئیس‌جمهوری که خود نامزد ریاست جمهوری نیز می‌باشد، خلاف ماده 109 قانون اساسی می‌باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала