عبدالله عبدالله به دیدار طالبان با عمران خان واکنش نشان داد

© AFP 2023 / Javed Tanveerطالبان افغانستان
طالبان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
قرار است نماینده‎گان طالبان، روز دوشنبۀ هفتۀ آینده با عمران خان در اسلام‌آباد دیدار کنند

اسپوتیک به نقل از طلوع، عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه افغانستان در واکنش به احتمال دیدار عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان با طالبان، می‌گوید که پاکستان می‌کوشد نشان بدهد که نماینده‌گان طالبان بیرون از پاکستان استند و اکنون برای گفت وگو به آن کشور می‌روند.
آقای عبدالله، می‌گوید واقعیت این است که تمام رهبران و شوراهای طالبان در پاکستان هستند و هرگاه اسلام‌آباد بخواهد به آنان دستور می‌دهد و آنان گفت وگو می‌کنند: «این کوششی است که پاکستان خودش را برآئت بدهد, گویا نماینده‌های طالبان در بیرون هستند و حالا میایند و با ما مذاکره می‌‎کنند؛ تمام بزرگان طالبان و شوراهای شان در پاکستان استند و در آنجا فعال هستند و اگر خواسته باشند به آن‌ها توصیه‌یی داشته باشند، بسیار افراد موثری رهبری طالبان را می‌توانند همراه شان تماس بگیرند و هدایات لازم را برای شان بدهند».

عبدالله عبدالله در مورد نشست مسکو خوشبین است - اسپوتنیک افغانستان
عبدالله عبدالله در مورد نشست مسکو خوشبین است

قرار است نماینده‎گان طالبان، به روز دوشنبۀ هفتۀ آینده با عمران خان در اسلام‌آباد دیدار کنند. همزمان با این دیدار، گروه طالبان با زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان نیز دیداری خواهند داشت.
در همین حال، وحید مژده، فعال سیاسی می‌گوید: «در این‌جا نام برخی از افرادی گرفته شده‌است که آنان عضو دفتر قطر نیستند که از این میان آقای امیرخان متقی که رییس دفتر ملاهبت‌الله است، مولوی عبدالطیف منصور و همچنان پسر مولوی خالص از جمله افرادی هستند که تازه در ترکییب اضافه شده‌اند و اینان نیز در دیدار شامل هستند».
طالبان، تاکنون چهار بار با نماینده‌گان ایالات متحدۀ امریکا دیدار کرده‌اند و هفتۀ پیش، با سیاسیون افغانستان در مسکو دیدار کردند.
پس از برگزاری نشست دو روزۀ مسکو، حکومت افغانستان ازبهر حضور نماینده‌گان طالبان در این نشست، به سازمان ملل شکایت کرد. حکومت افغانستان می‌گویند نماینده‌گان طالبان که در نشست مسکو شرکت کرده بودند، در فهرست سیاه سازمان ملل قرار دارند و اجازه ندارند آزادانه سفر کنند.
اما اکنون این کار حکومت افغانستان، با انتقاد روسیه روبه‌رو شده‌است.
با این همه، وزارت خارجۀ امریکا می‌گوید که دربارۀ دیدار طالبان با زلمی خلیل‌زاد دعوت نامه رسمی دریافت نکرده‌است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала