رئیس جمهور غنی با زلمی خلیلزاد در مونیخ دیدار نمود

© Photo / AMB Zalmai Khalilzad Facebookزلمی خليلزاد، نماینده خاص امريکا برای صلح افغانستان
زلمی خليلزاد، نماینده خاص امريکا برای صلح افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
زلمی خليلزاد، نماینده خاص امريکا برای صلح افغانستان با اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در حاشیه نشست امنیتی مونيخ، ديدار و گفتگو نموده است.

اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، آقای خلیل‌زاد در صفحه تویتر اش نوشته است که با رئیس جمهور غنی روی گام‌های بعدی جرگه مشورتی صلح و نیاز هرچه زودتر به گفتگوهای بین الافغانی و تلاش‌های منطقه یی در مورد روند صلح در افغانستان گفتگو کرده است.
با این حال، آقای خلیل زاد ابراز خوشبینی کرده است که رئیس جمهور غنی، در تلاش‌های صلح با ایالات متحده همنظر می باشد.

کنایه خلیل زاد به اشرف غنی درباره توافق صلح با طالبان - اسپوتنیک افغانستان
کنایه خلیل زاد به اشرف غنی درباره توافق صلح با طالبان

در همین حال، حکومت افغانستان می‌گوید که جرگه مشورتی صلح و نشست سوم کابل اجماع سه مرحله یی را برای رفتن به مذاکرات صلح شکل خواهد داد.
با این حال، قرار است در اواخر ماه حوت سال روان جرگه مشورتی صلح و در اوایل سال ۹۸ خورشیدی نشست سوم کابل برگزارگردد.
همچنان، وزارت امور خارجه می‌گوید دیدگاه حکومت این است که اجماعی را در داخل، منطقه و در سطح همکاران جهانی اش از بهر آغاز مذاکرات صلح با طالبان شکل دهد.
نصیر احمد اندیشه، معین اداری این وزارت اظهار می‌دارد: "قرار است جلسه مشورتی در کابل دایر شود و همچنان کنفرانس سوم کابل که هدف اش جمع کردن کشور های منطقه، همکاران جهانی بخاطر رسیدن به اجماع سه مرحله یی، اجماع داخلی، اجماع منطقه یی و اجماع همکاران بین المللی بخاطر رفتن به مذاکرات صلح خواهد بود."
از سویی هم، نشست مسکو نشان داد که در داخل افغانستان میان حکومتداران و نیروهای سیاسی در مورد صلح یک اجماع واحد وجود ندارد؛ حتی که این نشست حکومت را با سیاسیون در داخل و کشورهای منطقه در بیرون در یک تقابل شدید قرار داد.
فردوس کاوش، یک‌تن روزنامه نگار در این مورد بیان می‌دارد: "اگر تمام نیروهای سیاسی در این جرگه دعوت شوند فکر کنم نتیجه بدهد البته همه نیروهای سیاسی نه کسانی که طرفداران دولت باشند."
این در حالی‌ست که ظاهراً بین کشورهای منطقه و حکومت افغانستان نیز روی روند صلح اجماعی وجود ندارد. در ماه فبروری قرار است پاکستان، ترکیه و قطر از طالبان میزبانی کنند، اما بازهم برای دولت افغانستان در این نشست‌ها هیچ نقش و جایگاهی مد نظر گرفته نشده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала