در نشست بعدی دوحه روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان نهایی می‌شود

© Flickr / The US Army در نشست بعدی دوحه روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان نهایی می‌شود
در نشست بعدی دوحه روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان نهایی می‌شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
منابع نزدیک به گروه طالبان می‌گویند در نشست بعدی دوحه میان نمایندگان طالبان و امریکا، روی چگونگی روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و آتش‌بس میان دو طرف تصمیم گرفته خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، در نشست پیشرو میان نمایندگان طالبان و امریکا در دوحه، روی چگونگی روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، برداشته شدن تهدید‌ها از سوی طالبان در برابر کشورهای‌ غربی و آتش بس میان دو طرف تصمیم گرفته خواهد شد.
قرار است که به روزهای 25-26 ماه فبروری هیات مذاکره کننده طالبان با زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در دوحه گفتگو خواهد کرد. اما، گفته می‌شود که این دور گفتگوها در مقایسه به گذشته متفاوت‌تر خواهد بود؛ چراکه منابع نزدیک به طالبان می‌گویند که هم اکنون کار میان کمیته‌های مشترک طالبان و امریکا روی مسوده چگونگی خروج نظامیان امریکایی از افغانستان، برداشته شدن تهدیدات علیه کشورهای غربی از سوی طالبان و آتش‌بس جریان دارد، که احتمالاً روی این موارد در نشست دو روزه قطر توافق نهایی صورت خواهد گرفت.

سناتور امریکایی: هیچ دلیلی برای حضور نظامی در افغانستان نداریم - اسپوتنیک افغانستان
سناتور امریکایی: هیچ دلیلی برای حضور نظامی در افغانستان نداریم

از سوی دیگر، قرار است تا دو روز دیگر آقای خلیل‌زاد با هیات طالبان در اسلام آباد نیز نشستی داشته باشد؛ نشستی که محور اصلی گفتگو در آن، تبادله دو آموزگار زندانی امریکایی با برخی زندانیان برجسته طالبان و چگونگی شامل شدن حکومت در مذاکرات صلح با گروه طالبان پنداشته می‌شود.
سید اکبر آغا، عضو پیشین گروه طالبان بیان می‌دارد: «احتمال می رود که در این مذاکرات، انس حقانی، از بند آزاد شود و این کار شدنی است».
هرچند پیش از این اسلام آباد گفته بود که زمینه را برای مذاکرات مستقیم بین دولت افغانستان و طالبان را فراهم می‌سازد، اما در نشست اسلام آباد هیچ نقشی برای حکومت کشور داده نشده است.
عبدالله عبدالله، رئیس اجراییه دراین ارتباط می‌گوید: «این نشست نمایش بیش نیست، معلوم است که پناه‌گاه ها و مراکز و رهبری طالبان در خاک پاکستان است».
اما، منابع می‌گویند احتمال زیاد می‌رود که در اواخر ماه فبروری امریکا و طالبان به آتش بس هم دست یابند؛ آنچه که یکی از گام‌های اعتماد سازی در مذاکرات گفته می‌شود.
این در حالی‌ست که وزارت خارجه افغانستان اخیراً گفته است که شاید طالبان و امریکا در نشست بعدی شان در دوحه به یک توافق‌ی دست یابند، اما هیچ سند و توافق‌نامه ای بدون تائید حکومت افغانستان، اجرایی نخواهد بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала