سرور دانش: مذاکرات صلح بدون حضور دولت نتیجه ندارد

© Photo / دفتر دانشسرور دانش: مذاکرات صلح بدون حضور دولت نتیجه ندارد
سرور دانش: مذاکرات صلح بدون حضور دولت نتیجه ندارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در آستانۀ برگزاری پنجمین نشست نماینده‌گان طالبان با ایالات متحده در پاکستان، سرور دانش، معاون دوم رییس‌جمهور افغانستان می‌گوید که این گفت‌وگوها بدون حضور دولت افغانستان به فرجامی نخواهید رسید.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از رسانه های خبری کابل، سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان در خصوص پنجمین دور مذاکرات صلح که قرار است به روز دوشنبه (29دلو)، میان نماینده‌گان طالبان ونماینده‌گان ایالات متحده برگزار گردد،‌ ابراز نظر نموده گفت که این گفت‌وگوها بدون حضور دولت افغانستان به فرجامی نخواهید رسید.
آقای دانش که روز گذشته در مراسم گرامی‌داشت از سی‌امین سال‌روز خروج ارتش سرخ از افغانستان، در ارگ ریاست‌جمهوری سخن‌رانی می‌کرد، از طرف‌های دخیل در مسایل افغانستان خواست که هیچ روندی را در غیبت دولت افغانستان به پیش نبرند. 

غنی: ما صلح چند روزه نمیخواهیم - اسپوتنیک افغانستان
غنی: ما صلح چند روزه نمیخواهیم

آقای دانش در این باره افزود: "امروز حکومت افغانستان و هم اکثریت قریب به اتفاق مردم و احزاب سیاسی و سیاستمداران کشور بر این باورند که هیچ پروسۀ صلحی بدون حضور دولت افغانستان به فرجام نیک نمی‌رسد و عقیم خواهد بود. بنابراین توقع و انتظار ما از همه جوانب دخیل در قضیه افغانستان این است که هیچ پروسه ای را در غیاب دولت افغانستان به عنوان تنها نماینده مشروع و قانونی مردم افغانستان، تعریف نکنند."
قرار است به روز دوشنبه (۲۹دلو)، نماینده‌گان طالبان برای پنجمین بار با نماینده‌گان ایالات متحده دیدار کنند و در بارۀ صلح افغانستان گفت‌وگو کنند. این نشست که گفته می‌شود در پاکستان برگزار خواهد شد، همانند چهار نشست پیشین در غیبت حکومت افغانستان خواهد بود.
حکومت افغانستان در نشست سیاسیون و نماینده‌گان طالبان که هفتۀ پیش در مسکو برگزار شد نیز دعوت نشده بود. در این نشست، گفته‌‌هایی مبنی بر ایجاد حکومت موقت در افغانستان، نیز از سوی شماری از شرکت کننده‌گان مطرح شد — اما طالبان پسان‌تر گفتند که آنان چنین طرحی را پیشنهاد نکرده‌اند.
اما سرور دانش، معاون دوم رییس‌جمهور در واکنش به احتمال ایجاد حکومت موقت، گفت که طرح حکومت موقت به معنای پایان نظام‌سازی در کشور است: «کسانی که بار دیگر شعار دولت موقت را سر می‌دهند باید بدانند که این طرح بار دیگر به پروسۀ نظام‌سازی نقطۀ پایان می‌گذارد و ما را دوباره به عقب بر می‌گرداند.»
در همین حال، رییس‌جمهور غنی نیز درپیام ویدیویی به مناسبت سال‌روز خروج ارتش شوروی از افغانستان، بر تأمین صلح پایدار در افغانستان تأکید کرده‌است: «مردم ما صلح می‌خواهند اما نه صلح شکننده و چند روزه؛ صلح چند روزه اقلیت محور است و اکثریت بزرگ جامعه یعنی زنان، جوانان و طبقات محروم را نادیده می‌گیرد.»
این همه در حالی است که رییس‌جمهور غنی برای هم‌صدایی درون کشوری و جلوگیری از پراکنده‌گی‌های درونی در گفت وگوهای صلح، خواهان برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح در آخر ماه حوت شده‌است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала