سرنوشت مبهم پسران قذافی 8 سال پس از سرنگونی وی

© Sputnik / Vladimir Fedorenko /  مراجعه به بانک تصاویر سرنوشت مبهم پسران قذافی 8 سال پس از سرنگونی وی
سرنوشت مبهم پسران قذافی 8 سال پس از سرنگونی وی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
همزمان با سالروز انقلاب ۱۷ فبروری در لیبیا و سرنگونی رهبر این کشور با درنظرداشت آشوبی که لیبیا در این روزها با آن دست و پنجه نرم می‌کند، سوالاتی درباره اوضاع خانواده قذافی و پسران وی و آینده مبهم‌شان مطرح است.

به گزارش اسپوتنیک، سایت ارم نیوز در گزارشی درباره خانواده معمر قذافی، رهبر سابق لیبیا نوشت: قذافی هشت پسر داشت که سه تن از آنها در انقلاب سال 2011 کشته شدند و پنج پسر دیگر وی در مناطق و کشورهای مختلف متفرق شده‌اند و اوضاع متفاوتی نسبت به هم دارند، طوری که یکی در زندان است و دیگری اوضاع سختی را پشت سر می‌گذارد و یکی دیگر نیز منزوی شده است.
بدون شک در میان پنج پسر قذافی بیشترین اسمی که طی چند سال اخیر بر سر زبان‌ها بوده سیف الاسلام قذافی بوده است و برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که وی نامزد برجسته انتخابات آینده لیبا خواهد بود.
در همین راستا، محمد هلیل، یک فعال لیبیایی گفته است که سیف الاسلام در لیبیا است و علی‌رغم جنگ‌هایی که کشور شاهد آن بوده از لیبیا فرار نکرده است و بزرگان قبایل لیبیا از وی محافظت کرده و او را در مقابل شبه‌نظامیانی که قصد کشتنش را دارند، تنها نمی‌گذارند. 

پسر قذافی از پوتین درخواست کمک کرد - اسپوتنیک افغانستان
پسر قذافی از پوتین درخواست کمک کرد

این فعال در پاسخ به سوالی درباره محل اقامت سیف الاسلام پس از گذشت هشت سال از انقلاب نیز تصریح کرد: سیف الاسلام از سلامتی کامل برخوردار بوده و با آزادی در میان قبایل لیبیا در حال تردد است و مکان مشخصی را برای خود انتخاب نکرده است. در همین راستا، خالد الغویل، وکیل سیف الاسلام قذافی می‌گوید: پس از گذشت هشت سال از کشته شدن معمر قذافی، همچنان شانس‌های سیف الاسلام برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده باقی است و طیف گسترده‌ای از ملت لیبی آماده حمایت از وی هستند، به ویژه پس از اینکه مردم از آشوب شبه نظامیان مسلح خسته شده‌اند.
اما این اظهارات ابهامات درباره تلاش‌های سیف الاسلام قذافی برای نامزد شدن برای انتخابات ریاست جمهوری لیبیا رابه دلیل موضع قدرت‌های غربی به ویژه فرانسه و انگلیس را افشا نمی‌کند، چراکه پسر قذافی همچنان به اتهام "جنایت علیه بشریت، قتل و ظلم و ستم" توسط دادگاه جنایی بین‌المللی تحت تعقیب است.
اما پسر دوم معمر قذافی، یعنی هانیبال قذافی پس از گذشت هشت سال از سقوط نظام پدرش با آینده مبهمی مواجه است، چراکه مقامات لبنان وی را از سال 2015 به اتهام دست داشتن در موضوع ناپدید شدن امام موسی صدر، رهبر جنبش امل و رهبر معنوی، سیاسی و فرهنگی شیعیان در لبنان بازداشت کرده‌اند.
محمد هلیل معتقد است که هانیبال به این زودی‌ها به کشورش لیبیا باز نخواهد گشت و وی با سختی‌های زیاد و شرایط بسیار دشواری در زندان‌های لبنان مواجه است.
وی افزود: دادگاه لبنان پیشتر هانیبال را تبرئه کرده بود اما برخی از طرف‌ها بر محاکمه وی اصرار دارند.
پسر قذافی ماه گذشته میلادی از سازمان ملل خواست که یک تیم پزشکی به لبنان بفرستد. وی درباره شرایط جسمی خود در زندان اظهار کرد: وضعیت جسمی من خوب نیست. من از درد قفسه سینه، مشکل تنفسی، درد کمر و مشکلات پوستی ناشی از کمبود نور خورشید رنج می‌برم. همچنین در اثر ضرب و شتم و شکنجه بینی‌ام شکست.
پسر سوم رئیس‌جمهوری پیشین لیبیا ، ساعدی قذافی است ک در حال حاضر در یکی از زندان‌های لیبی به سر می‌برد که تحت تسلط دولت توافق ملی این کشور به ریاست فائز السراج است.
توفیق السبهاوی، فعال حقوقی درباره شرایط وی گفته است: ساعدی در زندان‌های شبه نظامیان همدست با "اخوان المسلمین" با شرایط سختی مواجه است و مقامات لیبیا برای محاکمه وی به جرم آدم‌ربایی و کمک مالی به گروه‌های مسلح آماده می‌شوند.
اعضای دیگر خانواده معمر قذافی در شرایط مبهمی به سر می‌برند و اطلاعات چندانی درباره محل اقامت آنها وجود ندارد.
طبق گزارش‌های سیاسی و محلی، عائشه قذافی ۴۲ ساله، دختر رهبر سابق لیبیا به همراه مادر و برادر نا سکه خود محمد به الجزایر فرار کرد و در حال حاضر در مسقط، پایتخت عمان سکونت دارد و از این کشور پناهندگی سیاسی دریافت کرده است.
اما خمیس، سیف العرب و معتصم قذافی در مناطق مختلف در جریان جنگ هشت سال پیش لیبیا کشته شدند.معمر قذافی نیز در سن 69 سالگی در اکتبر سال 2011 کشته و جسد او به طور مخفیانه در صحرای لیبی دفن شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала