امضای قرارداد 20 میلیارد دالری میان عربستان - پاکستان

© Sputnik / Alexei Druzhininعربستان سعودی نفوذ خود در آسیا از طریق پاکستان افزایش میدهد
عربستان سعودی نفوذ خود در آسیا از طریق پاکستان افزایش میدهد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
"محمدبن سلمان" ولیعهد سعودی روز یکشنبه به پاکستان سفر و در دیدار با "عمران خان" نخست وزیر پاکستان تعدادی قرارداد و تفاهمنامه اقتصادی به ارزش 20 میلیارد دالر امضا کرد.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از روزنامه های پاکستان، در نخستین روز از سفر دو روزه محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان به پاکستان، دو کشور قرارداد سرمایه‌گذاری 20 میلیارد دلاری در حوزه‌های پتروشیمی، انرژی، معدن، پالایشگاه، انرژی‌های تجدیدپذیر، بخش خدمات و ورزش را امضا کردند.
محمد بن‌سلمان در مراسم امضای این قرارداد با بیان اینکه عربستان و پاکستان در حوزه گردشگری نیز تفاهم‌نامه امضا خواهند کرد، گفت که دو کشور قصد دارند شمار گردشگران را تا سال 2030 به 50 میلیون تن برسانند.
عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان نیز با ابراز تمایل نسبت به همکاری‌های بیشتر با عربستان در حوزه گردشگری و پتروشیمی، خواستار اعطای تسهیلات بیشتر در اخذ ویزا برای حجاج پاکستانی و همچنین آزادی بیش از 3 هزار زندانی تبعه این کشور از زندان‌های عربستان شد. 

پاکستان با مشکلات جدی در زمینه پرداخت‌های خود روبه‌رو و امیدوار است که با امضای این قراردادها شامل هفت توافقنامه و یک یادداشت تفاهم بتواند به اقتصاد لرزان خود سامان بدهد.
همزمان با ورود شاهزاده سعودی به پاکستان، بی سابقه ترین تدابیر امنیتی در پایتخت کشور میزبان اتخاذ شد. دولت پاکستان دوشنبه را در شهرهای اسلام آباد و راولپندی تعطیل عمومی اعلام کرد.
سفر محمد بن سلمان به پاکستان پنج ماه پس از آن صورت می‌گیرد که ریاض به خاطر قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، در سفارت عربستان در استانبول هدف شدیدترین انتقادهای جهانی قرار گرفت و چهره سیاسی وی مخدوش شد.
عمران خان که از تابستان گذشته دو بار از عربستان دیدار کرده است، از حمایت‌های ریاض قدردانی کرد و گفت: پاکستان و عربستان اکنون مناسبات میان خود را به سطحی ارتقا می‌دهند که تا پیش از این سابقه نداشته است.
این سفر درحالی صورت گرفت که هفته گذشته تجمعاتی از سوی فعالان سیاسی پاکستان در شهرهای اسلام آباد و راولپندی در اعتراض به سفر ولیعهد سعودی و محکومیت سیاست های آل سعود علیه ملت های مظلوم منطقه از جمله تجاوز به یمن برگزار شد.

پیش از این نیز عربستان با حمایت از دولت اسلام آباد و پرداخت وام شش میلیارد دالر به این کشور کمک بسزایی به مقامات پاکستانی برای خروج از وضعیت دشوار اقتصادی کرده بود.

به گفته کارشناسان اقتصادی، کمک شش میلیارد دالری عربستان به پاکستان اجازه داد تا مقامات این کشور با دستان باز به استقبال دریافت کمک‌های مالی صندوق بین‌المللی پول بروند.

بن سلمان تلاش می‌کند تا با سرمایه گذاری در حوزه اقتصادی پاکستان دولت اسلام آباد به رهبری عمران خان را در اردوگاه عربستان قرار دهد و عمران خان نیز با توجه به اعمال فشارهای سیاسی و اقتصادی آمریکا به کشورش، کمک های اقتصادی عربستان را برای پاکستان حیاتی می داند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала