پیامد خروج نیروهای خارجی؛ علامت سوال بزرگ در افغانستان

CC BY 2.0 / The U.S. Army / Returning to base پیامد خروج نیروهای خارجی؛ علامت سوال بزرگ در افغانستان
پیامد خروج نیروهای خارجی؛ علامت سوال بزرگ در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پس از اینکه گفت و گوهای صلح میان امریکایی ها و گروه طالبان در شماری از کشورهای منطقه انجام شد، بیرون شدن نیروهای امریکایی یکی از اساسی ترین شرایط این گفت و گو بوده است.

گرچه تاهنوز منابع رسمی دولت افغانستان و امریکا تائید نکرده اند، که نیروهای امریکایی از افغانستان بیرون می شوند اما حرف و حدیث های در این پیوند همواره وجود داشته است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در نامه ای همچنان از ترامپ رئیس جمهور امریکا خواسته است تا نیروهای امریکایی را از افغانستان بیرون نسازد چون نقش مهمی در مبارزه با تروریست دارد.

نیروهای امریکایی پس از حمله تروریستی 11 سپتمبر با شعار مبارزه با تروریزم وارد افغانستان شد که در مدت 18 سال جنگ را با هم پیمانان جهانی اش رهبری کرد.

با این حال گرچه تاهنوز از بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان پلان مشخص گرفته نشده است اما وزارت خارجه به این باور است که خروج خارجی ها تاثیر بر امنیت نمیگذارد.

صبغت الله احمدی سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان به این باور است، که نیروهای خارجی همانطور که وارد افغانستان شده اند، یک روز به همان قسم از افغانستان بیرون می شوند.

وی تاکید می کند، که نظامیان افغانستان توانایی خوبی پیدا کرده اند و بیرون شدن نیروهای خارجی تاثیر بر امنیت و مبارزه با تروریست در افغانستان نمی گذارند.

«ما به این نظر هستیم که یک روز نیروهای خارجی از افغانستان خارج می شوند و نیروهای امنیتی افغانستان به توانایی دفاع از افغانستان می پردازند و انشالله تاثیری روی مبارزه با تروریزم و امنیت در کشور نمی گذارد».

آقای احمدی نیز می گوید، که امریکا با افغانستان پیوندهای نیک و دوستانه دارد و شریک راهبردی همدیگر اند و از اینرو باید نیروهای امنیتی افغانستان تجهیز بیشتر و قوی شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان اشاره می کند، که در گفت و گوهای میان افغانستان و امریکا یکی از مسایل بسیار مهم تجهیز و آموزش نیروهای امنیتی افغانستان است.

نامبرده تامین امنیت و ثبات در افغانستان را ثبات در منطقه و جهان عنوان کرده، می افزاید که نیروهای امنیتی با شجاعت و توانمندی در برابر هراس افگنان مبارزه می کنند.

«ما با امریکا روابط نیک و دوستانه داریم و امریکا شریک راهبردی ما است و این روابط ادامه دارد و یکی از موارد که ما بسیار روی اش تاکید داریم، تجهیز درست نیروهای امنیتی افغان است و اینکه نیروهای امنیتی افغان در خط نخست نبرد با هراس افگنی قرار دارند با شکست هراس افگنی در افغانستان ما به ثبات منطقوی و جهانی خواهیم رسید».

آقای احمدی در پاسخ به این پرسش که طرح مشخص برای بیرون شدن نیروهای امریکایی گرفته شده است، می گوید که این تصمیم به ایالات متحده امریکا بستگی دارد.

در همین حال شماری از آگاهان و تحلیلگران سیاسی در افغانستان بر این باوراند، که نیروهای امریکایی اگر افغانستان را ترک می کنند باید مطالعه دقیق از جنگ و صلح این کشور داشته باشند.

فدا محمد فرزام استاد دانشگاه در ولایت بلخ به این باور است، که بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان باید با تفاهم دولت و مردم افغانستان انجام شود.

وی با بیان این مطلب که جنگ افغانستان چندین بعد دارد و باید مطالعه دقیق از بیرون شدن نیروهای خارجی به ویژه امریکا صورت گیرد، افزود:- «امریکا تقریبا به بن بست مواجه شده است».

به گفتۀ آقای فرزام افغانستان در یک شرایط شکننده قرار دارد و اگر بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان بدون مطالعه دقیق انجام شود، پیامدی ناگوار دارد.

«جنگ افغانستان یک جنگ چندین بعد بوده است و همانطور که به نظر می رسد امریکا در این اوخیر به یک بن بست مواجه شده از این لحاظ بهتر این خواهد بود همانطور که به تفاهم دولت افغانستان وارد خاک افغانستان شده بعد از مطالعه دقیق افغانستان با تفاهم دولت افغانستان خارج شوند».

این استاد دانشگاه تاکید می کند، که رهبران حکومت وحدت ملی وعده های که به مردم داده بودند، عملی نکرده اند و نیز قلمرو طالبان و مخالفان مسلح دولت هر روز بیشتر می شود.

نامبرده به برخی از منابع اشاره کرده، می افزاید که براساس اطلاعات منابع بیش از 50 درصد خاک افغانستان در کنترول طالبان است از اینرو باید از جنگ و صلح مطالعه دقیق صورت گیرد.

موصوف از جامعه جهانی بخصوص ایالات متحده امریکا می خواهد که بیشتر از این نیروهای امنیتی افغانستان را تجهیز و پشتیبانی کنند تا توانایی تامین امنیت را پیدا کنند.

اما شماری از تحلیلگران سیاسی به این باور اند، که امریکا هیچگاه افغانستان را ترک نمی کنند و این کشور را به میدان بازی رقبای منطقوی و جهانی اش رها نمی کند.

آنان تاکید می کنند، که اگر گفتگوهای صلح افغانستان به پیشرفت های قابل ملاحظه هم برسد ولی امریکا در افغانستان باقی می ماند و در تصمیم گیرهای حکومت شریک است.

دوکتور سید احمد جاوید اصغری تحلیلگر مسایل سیاسی افغانستان بر این باور است، که امریکا تصمیم و طرح برای بیرون شدن نیروهای اش از افغانستان ندارد و در این کشور باقی می ماند.

وی به وضعیت شرایط حساس افغانستان اشاره کرده، تاکید می کند، که امریکا برای یک مدت طولانی در افغانستان باقی می ماند و به این زودی حاضر نیست که افغانستان را ترک کند.

آقای اصغری اضافه می کند، که امریکا نمی گذارد که افغانستان به یک میدان بازی رقبای منطقوی اش تبدیل شود و نیز خانه امن برای تروریست های جهان مبدل گردد.

«امریکا با آمدن اش به افغانستان خواست که موقعیت و موقف رقبا را در منطقه ضعیف بسازد مانند آسیای میانه، جنوب شرق آسیا و خاورمیانه. از این جهت من تصور می‌کنم حتا اگر گفتگوهای صلح هم به نتیجه بسیار خوب برسد و صلح برقرار شود، ایالات متحده در افغانستان باقی می ماند و حتا اگر نیروهای نظامی کم شود و یا هم به صفر برسد بازهم در تصمیم گیری‌های سیاسی حضور داشته و نظام و دولت افغانستان را پشتیبانی می کند و حضور اش را به یک شکلی از اشکال باقی نگه می دارداین تحلیلگر مسائل سیاسی افغانستان می پذیرد، که احتمال کاهش نیروهای امریکایی از افغانستان وجود خواهد داشت اما امریکا هیچ گاه افغانستان را از دست نمی دهد».

به گفتۀ آقای اصغری در 18 سال گذشته کمک های بیش از حدی به افغانستان صورت گرفته است اما متاسفانه این کمک ها به گونه مطلوب هزینه نشده است.

نامبرده تاکید می کند، که حالا افغانستان در یک حالات بسیار مهم قرار گرفته است و نیاز جدی به کمک های زیادی به ویژه در بخش نظامی دارد تا نیروهای امنیتی حمایت قوی شود.

امریکا هم اکنون بیش از 14 هزار نیروی نظامی در چوکات سازمان ناتو در افغانستان دارد که علاوه بر کمک های نظامی، کمک های ملکی زیادی را نیز به افغانستان انجام داده است.

در حالی که گفتگوهای صلح افغانستان به گونه جدی جریان دارد اما در بخش های از کشور جنگ میان گروه های تروریستی و نیروهای امنیتی افغان همچنان ادامه دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала