داوودزی: طالبان در نشست آینده قطر صلاحیت های بیشتری خواهند داشت

© Photo / MUD / MUDمحمد عمر داوودزی
محمد عمر داوودزی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رییس دبیرخانه شورای عالی صلح می‌گوید که نمایندگان طالبان در نشست های قبلی صلاحیت های کمتری داشتند، آنها در نشست آینده قطر با صلاحیت بیشتر اشتراک خواهند کرد.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از روزنامه " هشت صبح" عمر داودزی رییس دبیرخانه شورای عالی صلح می گوید که که نمایندگان طالبان در نشست قبلی با زلمی خلیلزاد صلاحیت کمتری داشته و به همین خاطر به انان فرصت داده شده تا در نشست آینده با صلاحیت بیشتر به مذاکره حاضر شوند.
وی در مورد نشست مسکو گفت، مذاکرات قشر سیاسی با طالبان یک ضرورت است؛ زیرا آنان سوالاتی در ذهن شان دارند که باید پاسخ یابند، ولی براساس یک جامعه آزاد، مردم افغانستان نیز حق دارند که در مورد این نشست ملاحظات شان را داشته باشند.
عمر داوودزی، می‌گوید که سال 2019 را به دلیل این که صلح به کشور بر می‌گردد و با گذشت هر روز فرهنگ صلح‌خواهی بر فرهنگ جنگ‌طلبی غلبه پیدا می‌کند،‌ سال صلح نام‌گذاری کرده‌اند.
آقای داوودزی همچنین گفت، که برای رسیدن به صلح، باید مذاکرات در «سه محور» صورت گیرد.
محور اول، مذاکره میان نماینده‌گان امریکا و گروه طالبان است. داوودزی دراین خصوص معتقد است که محور اول مذاکره باید پلی باشد برای مذاکره اصلی میان حکومت و طالبان. محور اول مذاکره در حال حاضر میان نماینده‌گان امریکا و گروه طالبان ادامه دارد.
زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان گفته است که در پنجمین دور دیدارش با نماینده‌گان گروه طالبان در رابطه به قطع رابطه این گروه با شبکه القاعده، خروج سربازان امریکایی از افغانستان، وضع آتش‌بس میان دولت و طالبان، و نیز آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی مذاکره خواهد کرد.
به قول رییس دبیرخانه شورای عالی صلح، محور دوم، مذاکره میان نماینده‌گان قشر سیاسی و مدنی کشور با گروه طالبان است. گرچند این مذاکره به صورت رسمی از آدرس قشر سیاسی و مدنی کشور با طالبان صورت نگرفته است،‌ اما سران شماری از احزاب و چهره‌های سیاسی و نماینده‌گان گروه طالبان در اواسط ماه دلو در مسکو با هم دیدار و در رابطه به صلح افغانستان گفت‌و‌گو کردند.
اصل مذاکره از دیدگاه رییس دبیرخانه شورای عالی صلح، محور سوم است. عمر داوودزی می‌گوید که محور سوم مذاکره میان دولت و طالبان است، اگر آتش‌بس می‌شود یا معاهده صلح امضا می‌شود، باید میان نماینده‌گان حکومت و گروه طالبان باشد. او تصریح کرد که در چند ماه آینده ما شاهد مذاکره‌ی مستقیم میان نماینده‌گان دولت و طالبان خواهیم بود.
حکومت تا هنوز چندین‌بار برای گفت‌و‌گوی مستقیم با گروه طالبان اعلام آماده‌گی کرده‌اند،‌ اما پاسخ این گروه همواره برای مذاکره با دولت، «نه» بوده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала