ترامپ: «عروس داعش» حق بازگشت به امریکا را ندارد

© AP Photo / Carolyn Kasterترامپ: «عروس داعش» حق بازگشت به امریکا را ندارد
ترامپ: «عروس داعش» حق بازگشت به امریکا را ندارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس‌جمهور امریکا می‌گوید که به وزیر خارجه اش دستور داده است که به هدی مثنی دختری که چهار سال پیش از آلاباما امریکا به سوریه رفت اجازه بازگشت داده نشود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، دونالد ترامپ می‌گوید شخصا به مایک پومپئو، وزیر امور خارجه امریکا دستور داده که به هدی مثنی دختری که چهار سال پیش از آلاباما امریکا به سوریه رفت اجازه بازگشت داده نشود. این در حالی است که خانواده مثنی می‌گویند دخترشان متولد امریکاست و باید به همراه فرزند 18 ماهه خود به کشور بازگردد.
مایک پومپئو، وزیر خارجه امریکا هم با صدور بیانیه‌ای گفت: هدی مثنی یک امریکایی نیست. او هیچ مبنای قانونی هم برای سفر به امریکا ندارد. او نه پاسپورت امریکایی دارد و نه حق درخواست پاسپورت امریکایی را دارد و نه ویزای ورود به ایالات متحده را. ما همچنان به شهروندان خود هشدار می‌دهیم که به سوریه سفر نکنند.

ترامپ: اروپا اتباع داعشی‌اش را پس بگیرد - اسپوتنیک افغانستان
ترامپ: اروپا اتباع داعشی‌اش را پس بگیرد

ساعتی پس از این بیانیه وزیر امور خارجه، هم دونالد ترامپ در توییتر از دستور مستقیم خود برای ممانعت از ورود مثنی خبر داد.
این در حالی است که خانواده هدی مثنی می‌گویند او متولد خاک امریکا است و در سال 1994 در ایالت نیوجرسی به دنیا آمده و با پاسپورت امریکایی خود چهار سال پیش به ترکیه و پس از آن به سوریه رفته است.
هدی مثنی در آن وقت 20 سال عمر داشت و در ایالت آلاباما دانشجو بود. او به خانواده خود گفته بود برای یک پروژه دانشگاهی به ترکیه می‌رود.
داستان هدی مثنی بسیار شبیه شمیمه بیگم، دختر دبیرستانی بریتانیایی است که درخواست او هم برای بازگشت به بریتانیا از سوی وزارت امور خارجه این کشور رد شده است.
شمیمه بیگم در سال 2015 به همراه دو دوست دبیرستانی خود به ترکیه و سپس سوریه رفت. آنجا با شبه‌نظامیان داعش ازدواج کرد و اکنون در پایگاهی در شمال سوریه که تحت کنترول کردهاست زندانی و بلاتکلیف است.
هدی مثنی هم در دوران حضور میان داعشیان سه بار به عقد شبه‌نظامیان در آمده و اکنون یک پسر 18 ماهه دارد.

در همین حال، حسن شیبلی، وکیل خانواده مثنی گفته «مضحک» است که ترامپ از کشورهای اروپایی خواسته شهروندان داعشی خود را بپذیرند و «حالا که نوبت به شهروندان امریکایی رسیده بازی در می‌آورد».
او به شبکه ای‌بی‌سی نیوز گفته: دولت ترامپ تلاش نادرستی را برای سلب تابعیت شهروندان خودش آغاز کرده است.
این وکیل خانواده مثنی تاکید کرده: هدی مثنی شهروند امریکاست و پاسپورت معتبر امریکایی دارد. او اکتوبر سال 1994 در شهر هکنسک نیوجرسی به دنیا آمده؛ یک ماه پس از آن که پدرش از پست دیپلماتیک خود جدا شد.
هدی مثنی، شمیمه بیگم و چند زن دیگر که از کشورهای غربی به داعش پیوستند تحت عنوان «عروسان داعش» یاد می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала