معاهده مشارکت استراتیژیک میان افغانستان و ترکمنستان امضا شد

© Photo / ARG / ARGمعاهده مشارکت استراتیژیک میان افغانستان و ترکمنستان امضا شد
معاهده مشارکت استراتیژیک میان افغانستان و ترکمنستان امضا شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس‌جمهور افغانستان قبل از ظهر امروز با رئیس‌جمهور ترکمنستان در قصر ریاست جمهور آن کشور معاهده مشارکت استراتیژیک میان دو کشور را به امضاء رساندند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ارگ، محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان قبل از ظهر امروز از سوی قربان‌قلی بردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان در حالیکه سرود ملی دو کشور نواخته می‌شد، مورد استقبال رسمی رئیس جمهور ترکمنستان در قصر ریاست جمهوری آن کشور قرار گرفت. و رؤسای جمهوری افغانستان و ترکمنستان، معاهده مشارکت استراتیژیک میان دو کشور را به امضاء رساندند.
سپس رؤسای جمهور دو کشور ملاقات کردند و در مورد گسترش روابط و همکاری های دوجانبه در عرصه های اتصال منطقوی، اقتصادی، تجارتی و ترانزیتی، تطبیق پروژه های منطقوی و مبارزه با تروریزم بحث و تبادل نظر نمودند.
متعاقب آن هیات های دو کشور، در حضورداشت رئیس جمهور غنی و رئیس جمهور محمدوف، هفت موافقتنامه و یادداشت تفاهم همکاریمیان افغانستان و ترکمنستان را در بخش های مختلف امضاء کردند.

غنی: تهداب همکاری دوام‌دار میان افغانستان و ترکمنستان گذاشته شده‌است - اسپوتنیک افغانستان
غنی: تهداب همکاری دوام‌دار میان افغانستان و ترکمنستان گذاشته شده‌است

یادداشت تفاهم همکاری میان آرشیف ملی جمهوری اسلامی افغانستان وانستیتوت ملی زبان، ادبیات و نسخه خطی موسوم به مختوم قلی از اکادمی علوم ترکمنستان جهت تقویت همکاری بین محققان، دانشمندان و همچنین تبادل اطلاعات و مواد در نسخه های خطی از سوی خانم حسینه صافی سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان و صفر دوردی توی لی یوف رئیس اکادمی علوم ترکمنستان به امضا رسید.
بعداً یادداشت تفاهم میان ادارۀ خط آهن افغانستان و اداره "ترکمن دیمیریولاری" وزارت صنایع و ارتباطات ترکمنستان پیرامون ساخت خط آهن آقینه — اندخوی و طرزالعمل سازماندهی انتقالات خط آهن از طریق سرحدات افغانستان و ترکمنستان در منطقۀ سرحد آباد- تورغندی امضاء گردید.
سپس موافقتنامۀ خدمات هوائی محل عبور بین المللی خط آهن میان حکومت جمهوری اسلامی افغانستان و حکومت ترکمنستان به امضاء رسید.
متعاقباً موافقتنامه همکاری های متقابل گمرکی و یادداشت تفاهم توسعه همکاری در عرصه نفت و گاز میان حکومت جمهوری اسلامی افغانستان و حکومت ترکمنستان به امضاء رسید.
پس از آن، سران دو کشور معاهده مشارکت استراتیژیک میان جمهوری اسلامی افغانستان و ترکمنستان را به منظور گسترش روابط میان دو کشور در عرصه های سیاسی، اقتصادی و امنیتی و همچنان اعلامیۀ مشترک را به امضاء رساندند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала