تشناب چگونه برای عمله ایستگاه بین المللی فضایی به پرابلم مبدل گشت

© Photo / NASAتشناب چگونه برای عمله ایستگاه بین المللی فضایی به پرابلم مبدل گشت
تشناب چگونه برای عمله ایستگاه بین المللی فضایی به پرابلم مبدل گشت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گیرهارد هیگمان (Gerhard Hegmann) در نشریه Die Welt (آلمان) می نویسد، آنچه که در روی زمین پرابلم شمرده نمی شود، در شرایط بی وزنی میتواند به چلنج واقعی برای فضانوردان مبدل گردد. به این ترتیب، ظاهراً، رفتن عادی به تشناب در فضا فقط بعد از تمرینات مربوطه ممکن است.

چندی قبل در ایستگاه بین المللی فضایی خرابی رخ داد: هنگام ترمیم تشناب داخل ایستگاه از سیستم بسته تامین آب در حدود 11 لیتر آب ریخت.

چون آب در حالت بی وزنی به هرطرف میریزد، اعضای عمله مجبور شدند آب را توسط دستمال های جان پاکی جمع آوری کنند. همه آنچه که به موضوع تشناب، ادرار و آب، در روشنی ماموریت های آینده پلان شده به مهتاب یا حتی به مریخ مربوط میگردد، برای سازماندهندگان وظیفه ناخوش آیند شمرده میشود. زیرا مقدار زیادی آب صاف جای بسیار زیاد میگیرد و به بار بزرگ اضافی مبدل میگردد.

بطور مثال، ایلون ماسک که مصروف تشبثات در عرصه انتقالات فضایی می باشد، اعزام تا 100 نفر به مریخ در داخل سفینه فضایی «ستار شیپ» (Starship) پلان میکند. در چارچوب آمادگی این پروژه پراوازهای دوربرد سرنشین دار فضایی در داخل ایستگاه بین المللی فضایی همین اکنون سیستم مناسب تخنیک تنظیف آزمایش میشود.

طی چند سال در ایستگاه بین المللی فضایی ادرار عمله پرواز به کمک فلترهای خاص به آب تخنیکی و همچنان آب آشامیدنی تصفیه میشود. اعضای عمله در لوله ویژه با قیف ادرار میکنند که ادارا را جذب میکند و آن را به سیستم بسته تصفیه می ریزد.

سایت امریکایی «ناسا سپیسفلایت» (NASA Spaceflight) به نقل از ژورنال داخل ایستگاه بین المللی فضایی خبر میدهد که مطابق آن هنگام بازسازی تشناب و نصب لوله ها برای سیستم نو تصفیه ادرار خرابی رخ داد. در این صورت اعضای عمله به دیمونتاژ تشناب مجبور شدند و ریختن آب رخ داد. حل این پرابلم راساً ممکن نشد.

فقط به کمک متخصصین از زمین پخش شدن آب رفع شد. ولی در این وقت از سیستم در حدود 11 لیتر آب ریخت. فضانوردان به کمک دستمال های زیاد به از بین بردن «رطوبت» اضافی در داخل موفق شدند. کارشناسان معتقدند که صحبت راجع به ریختن بیشتر آب مطرح نمی باشد. این کار برای تحنیکی برقی در داخل ایستگاه بین المللی فضایی خطرناک ثابت شده میتوانست.

در سال 2018 ریختن آب به کاهش کم فشار در داخل منجر گردید

متخصصین ناسا طی سالیان زیاد مصروف مطالعه موضوع پروسیجرهای تنظیفی در فضا می باشند. به این ترتیب، در سال 2016 معلوم گردید که آژانس الترناتیف مناسب و عملی پوشک در لباس فضانوردی (سکفاندر) جستجو میکنند که برای مسافران فضایی مشکلات خاص ایجاد نکند.

در برابر کارشناسان وظیفه یافتن شیوه قرار داده شده که به فضانوردان امکان پوشیدن لباس فضانوردی تا شش روز، بدون رفتن به تشناب، فراهم سازد. در سناریو پیشبینی شده که در صورت پرواز به مهتاب از کپسول کاهش تدریجی فشار رخ میدهد و اعضای عمله، برای بقای حیات مجبورند چند روز در لباس فضانوردی بمانند و آن را نباید بکشند.

© Photo / NASAتشناب چگونه برای عمله ایستگاه بین المللی فضایی به پرابلم مبدل گشت
تشناب چگونه برای عمله ایستگاه بین المللی فضایی به پرابلم مبدل گشت - اسپوتنیک افغانستان
تشناب چگونه برای عمله ایستگاه بین المللی فضایی به پرابلم مبدل گشت

باید گفت که در اگست سال 2018 در داخل ایستگاه بین المللی فضایی واقعاً هم خروج کم هوا رخ داد که به کاهش قسمی فشار منجر شد. اما این سوراخ به اندازه سه ملی متر در کپسول اتصالی با «سایوز» بطور عاجل ترمیم شد.

معلوم نمودن علت دقیق خرابی در سیستم غیرقابل نفوذ ممکن نگردید، اگرچه فضانوردان این سوراخ کوچک را از خارج ایستگاه فضایی نیز تحقیق کردند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала