چین به سرحد با تاجکستان به گذرگاه ها با افغانستان نیرو می فرستد

© Sputnik / Witali Ankow /  مراجعه به بانک تصاویر چین به سرحد با تاجکستان به گذرگاه ها با افغانستان نیرو می فرستد
چین به سرحد با تاجکستان به گذرگاه ها با افغانستان نیرو می فرستد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
چین در کوه های آسیای مرکزی در نزدیک گذرگاه کهن در افغانستان در جوار نقطه عبوری در تاجکستان در سرحدات غربی خود نیروهای اردو متمرکز می سازد که مخارج تسلیحات را شدیدآً افزایش می بخشد.

روزنامه The Washington Post می نویسد، تحلیل معلومات ماهواره یی و تصاویر و مشاهدات شخصی ژورنالیستان در این باره گواهی میدهند.

طبق معلومات روزنامه، پایگاه نظامی چین از بیست عمارت و برج های حفاظتی متشکل است. و تاجکستان میتواند به فهرست کشورهای بپویندد، جای که تاسیسات نظامی چین وجود دارند.

در مطلب منتشره گفته میشود:« در عین حال، وقتیکه امریکا، ممکن، بر مجموعه اسناد فکر میکند که به اساس آن نیروهای امریکایی از افغانستان خارج خواهند شد، چین، طوریکه تصور میشود، پای خود را در منطقه ناآرام محکم میکند که نقش بسیار مهم برای امنیت و عظمت طلبی های قاره ای آن بازی میکند».

روزنامه اشاره میکند که خبرنگار The Washington Post در جریان سفر اخیر خود در امتداد سرحد تاجکستان-افغانستان یکی از این تاسیسات نظامی و گروپ سربازان چینایی را در لباس نظامی دیده که در شهر تاجک، جای که نزدیکترین بازار به پایگاه آنها قرار دارد، مصروف خریداری بودند. یکی از نظامیان چینی اظهار داشت که آنها در آنجا طی 3-4 سال اخیر قرار دارند، اگرچه خود پایگاه در فاصله 130 کیلومتری در جنوب قرار دارد.

نشریه خبر میدهد:« معلومات راجع به فعالیت های چین در این تاسیسات که بر بخش از آنها سمبول های چینایی و تاجکی دیده میشوند، اعلام نشده اند. همچنان شرایط تمویل امور ساختمانی و ملکیت آنها روشن نیست. در تصاویر ماهواره یی میتوان آنچه را دید که به مثابه دو بلاک ساختمانی، بارک ها و میدان های تمرین، در فاصله در حدود 10 میل از یکدیگر، در نزدیک دهلیز واخان، نوار باریک ساحه در شمال-شرق افغانستان، دیده میشوند».

نشریه The Washington Post بطور جداگانه با اعضای هیات کوهنوردی آلمانی صحبت نموده که خبر داد که در سال 2016 از آنها نظامیان چینایی تحقیق نمودند که در دهلیز افغانی، در نزدیک قریه بازای-گنبد، گزمه میکردند. در تصویر که شتیفان گراوپنیر، رهبر هیات، ارایه کرد، میتوان ماشین محاربوی چینایی با زره ضد ماین و وسایل با نشان حک شده تشکیلات نظامی چین مشاهده کرد. این معلومات، در مجموع، سهم خود را در تعداد روبه افزایش اطلاعات راجع به این ایفا میکند که چین، باوجود نفی کردن علنی، عملیات در باره تامین امنیت در افغانستان انجام میدهد.

روزنامه خبر میدهد، که «وزارت خارجه چین از تبصره نمودن در زمینه امتناع ورزید و این موضوع را به وزارت دفاع محول ساخت که به خواهش در باره تبصره نمودن بر این معلومات پاسخ نه داد». وزارت خارجه تاجکستان در اعلامیه اشاره نمود که "در خاک تاجکستان پایگاه های جمهوری مردم چین وجود ندارند" و همچنان در باره ایجاد آن "هیچگونه مذاکرات پیشبرده نمی شوند".

به گفته تحلیلگران، "چینایان که خبرنگار The Washington Post ملاقات نموده، میتوانند به تشکیلات نیمه نظامی تعلق داشته باشند که تحت امر قوماندانی نظامی مرکزی قرار دارند، اما از نقطه نظر تخنیکی آنها در اردوی آزادی بخش چین شامل نمی باشند".

روزنامه The Washington Post می نویسد:« به گفته ماموران امریکایی، آنها راجع به این آگاه اند که در آنجا نیروهای چینی مستقر شده، اما آنها در باره فعالیت آنها تصور دقیق ندارند. ماموران میگویند که آنها برخلاف حضور چین اعتراض ندارند، به خاطریکه ایالات متحده نیز فکر میکنند که سرحد آسیب پذیر تاجکستان-افغانستان میتواند برای امنیت تهدید به بار آورد».

رسانه ها تذکر میدهند که اردوی چین مانند گذشته در جمله یکی از پنج اردوی بسیار نیرومند جهان شامل می باشد و در مقام سوم قرار دارد.

وزارت دفاع امریکا به نوبه خود فکر میکند که جمهوری مردم چین میتواند تمرینات در باره واردآوردن ضربات بر ایالات متحده و متحدان آنها انجام دهد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала