حکمتیار: برگزاری جرگهٔ مشورتی راه حل مشکلات افغانستان نیست

© Photo / ریاست فرهنگی حزب اسلامیحکمتیار: برگزاری جرگهٔ مشورتی راه حل مشکلات افغانستان نیست
حکمتیار: برگزاری جرگهٔ مشورتی راه حل مشکلات افغانستان نیست - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گلبدین حکمتیار با اعلام اینکه برگزاری جرگهٔ مشورتی راه حل مشکلات نیست، خواستار برگزاری انتخابات به موقع شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده، در واکنش به تصمیم حکومت مبنی بر برگزاری جرگۀ مشورتی صلح، می‌گوید که این جرگه نمی‌تواند مشکلات را حل کند. 

حکومت افغانستان تصمیم دارد تا در اواخیر ماه حوت، یک جرگۀ مشورتی را برای گفت‌وگو در بارۀ صلح کشور برگزار کند.

حکمتیار: حکومت وحدت ملی عامل ادامه جنگ در کشور است - اسپوتنیک افغانستان
حکمتیار: حکومت وحدت ملی عامل ادامه جنگ در کشور است

پیش از این، شماری از سیاسیون به ویژه حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین از این تصمیم حکومت استقبال کرده‌‌است و آن را راه حلی برای بن‌بست جنگ افغانستان خوانده‌است.

گلبدین حکمتیار که پیش از چاشت روز پنج‌شنبه (۲حوت) در چهلمین سالگرد تأسیس نشریۀ شهادت، در کابل سخن ‌می‌زد، بر برگزاری انتخابات به موقع تأکید کرد.

او گفت که یگانه راه‌حل مشکلات در افغانستان، برگزاری انتخابات است که برمبنی آن یک حکومت «مشروع» و «قانونی» که به گفتۀ او بر مردم تحمیل نشده باشد شکل بگیرد.

قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری در ۲۹سرطان سال آینده برگزار شود و در آن ۱۸تن به شمول رییس‌جمهور غنی، عبدالله عبدالله، رییس‌اجراییه و گلبدین حکمتیار، رییس حزب اسلامی نامزد استند.

گلبدین حکمتیار، می‌گوید که افغانستان به یک حکومت بی‌طرف نیاز دارد که به هیچ کشور بزرگ پیوند نداشته باشد و در برابر کشورهای منطقه و قدرت‌های بزرگ هم سیاست بی‌طرفی داشته باشد.

او هشدار می‌دهد تا زمانی که افغانستان سیاست مستقل و بی‌طرف نداشته باشد، جنگ در افغانستان و منطقه پایان نخواهد یافت.

آقای حکمتیار، در بخش دیگر از سخنانش در بارۀ حضور نیروهای خارجی نیز سخن زد. او با ماندن این نیروها در افغانستان مخالفت کرد و گفت که حضور آنان باعث ادامۀ جنگ در کشور شده‌است.

او در این سخنرانی‌اش، از طالبان خواست که به درخواست حکومت تمکین کنند و برای گفت‌وگوهای بین‌الافغانی حاضر شوند — در خواستی که تاکنون مکررأ از سوی حکومت افغانستان نیز مطرح شده‌است، اما طالبان تاکنون حاضر نشده‌اند با حکومت مذاکره کنند.

این در حالی است که گروه طالبان، چهار بار با نماینده‌گان ایالات متحده و یک بار هم با سیاسیون افغانستان دیدار و در بارۀ صلح گفت‌وگو کرده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала