کشف غیر منتظره: پیدا شدن ماه جدید برای نپتون

© NASAکشف غیر منتظره: پیدا شدن ماه جدید برای نپتون
کشف غیر منتظره: پیدا شدن ماه جدید برای نپتون - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سیاره نپتون برای سالهای زیاد یکی از ماه هایش را از دید پنهان کرده بود.

به گزارش اسپوتنیک، نپتون قطعا چیزی را پنهان می کند. در کنار یک گروه از شش ماه کوچک که در سال 1989 کشف شد، یک شیء عجیب و غریب به تازگی ها کشف شده است، که ستاره شناسان نام آن را «هیپوکامپ» گذاشته اند.

 ستاره شناسان تأیید کرده اند، که این چیزی نیست جز ماه جدید نپتون که این سیاره برای سال های زیادی آن را پنهان می کرد.

نپتون - اسپوتنیک افغانستان
ستاره شناسان در آن طرف نپتون یک شی مرموز فضای را کشف کردند

هیپوکامپ یک جسمی با قطر 33.8 کیلومتر است، اما گذشته این سنگ کیهانی می تواند بسیار جالب باشد. فاصله‌ی کم هیپوکامپ از بزرگ‌ترین ماه نپتون توجه ستاره شناسان را به خود جلب کرده است.

 مدار هیپوکامپ و پروتئوس به شکل غیرمنتظره‌ای نزدیک به هم قرار دارند و فاصله‌شان از یک‌دیگر تنها 12 هزار کیلومتر است.

 یک مطالعه جدید توسط مارک شووالتر از موسسه SETI نشان می دهد، که هیپوکامپ می تواند بخشی از پروتئوس، دومین ماه بزرگ نپتون باشد، که توسط یک ستاره دنباله دار خرد شده بود. در واقع، مدار فعلی هیپوکمپ ممکن است مدار اصلی پروتئوس باشد.

وی درحال مطالعه برروی بخش‌های مختلف حلقه‌های نپتونی متوجه لکه‌ای ریز در یکی از حلقه‌ها شد. به گفته ناسا این ماه 100 میلیون بار کم‌رنگ‌تر از کم‌نورترین ستاره‌ای است، که بتوان آن را با چشم غیر‌مسلح دید. این جرم به اندازه‌ای کوچک است که ویه‌جر نیز در سال 1989 نتوانست حین عبور نزدیک از کنار نپتون و بررسی سیستم حلقه‌ای و قمرهای این سیاره،‌ آن را ردیابی کند.

شووالتر برای اطمینان از کشفش حرکات نقطه‌ای سفید رنگ موجود در بیش از 150 عکسی که بین سال‌های 2004 تا 2009 هابل از نپتون به ثبت رسانده‌بود مورد بررسی قرار داد.

به گفته وی، ماه ها و حلقه‌ها سرعت بسیار بالایی دارند و برای اینکه بتوان حرکات آنها را دنبال کرده و جزئیات سیستم را مشخص کرد باید راهکاری ویژه یافت، درست مانند عکاسان ورزشی که دونده‌ها را دنبال می‌کنند،‌دونده در عکس واضح می‌ماند اما مسیر دویدن او ناواضح و غیرشفاف است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала