روابط خوب کابل - اسلام‌آباد؛ کلید چین به معادن سرشار افغانستان

© AP Photo / Ng Han Guanروابط خوب کابل - اسلام‌آباد؛ کلید چین به معادن سرشار افغانستان
روابط خوب کابل - اسلام‌آباد؛ کلید چین به معادن سرشار افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کارشناسان باور دارند که تلاش‌های چین برای کمک به بهبود روابط میان افغانستان و پاکستان، در محور منافع بلندمدت اقتصادی این کشور در منطقه می‌چرخد.

چين خواهان گسترش روابط تجارى ميان پاكستان-افغانستان شده و در حال عصرى سازى تجارت و گذرگاه هاى تجارى ميان اين دو كشور مي‌باشد.

مرز تورخم و ديگر گذرگاه هاى مرزى ميان افغانستان و پاكستان روزانه شاهد عبور و مرور بيش از 60 هزار نفر می‌باشند.

احمد سعیدی کارشناس مسایل سیاسی افغانستان در این زمینه به خبرگزاری بین‌المللی اسپوتنیک گفت:

«چین و عربستان سعودی دوستان دیرینۀ پاکستان استند. هر نوع سرمایه‌گذاری که به منافع پاکستان و چین باشد دریغ نمی‌کنند. بندر گوادر را چینی‌ها با 500 میلیارد دالر ساختند، تا زمان که راه ترانزیتی و تجارتی بین افغانستان و از طریق قراقرم، ساحات بدخشان و کوه‌های که مربوط به آلپ است باز نشود، بندر گوادر نمی‌تواند فعالیت کند. چین به خاطر منافع اقتصادی خود در آسیای میانه از جمله اهداف این را دنبال می‌کند».

چین در گذرگاه های مرزی میان افغانستان و پاکستان مراکز عصری پذیرایی، دستگاه‌های آب آشامیدنی و سردخانه‌های عصری نصب می‌کند.

کشور چین در گذرگاه های مرزی میان افغانستان و پاکستان مراکز عصری پذیرایی، دستگاه‌های آب آشامیدنی و سردخانه های عرصی نصب می‌کند.

چین روابط خوب با کابل و اسلام آباد دارد و در برای بهبود روابط پر تنش میان دو کشور به ویژه در خصوص مذاکرات صلح با طالبان، ابتکارات دپلوماتیک و اقتصادی را روی دست گرفته است.

ژاو لیجیان، معاون سفارت چین در اسلام آباد به رسانه‌ها گفت که هدف این اقدام بهبود روابط میان افغانستان و پاکستان است.

در مورد این‌که منافع چین از ساخت بندر افغانستان به پاکستان چیست؟ پیرمحمد ملازهی استاد ارشد و کارشناس مسایل افغانستان، پاکستان و هند به اسپوتنیک می‌گوید:

«چین از نظر اقتصادی می‌خواهد پروژۀ یک جاده کمربند را فعال کند و بندر گوادر را به یک بندر تجاری و صنعتی تبدیل نماید که حدود 46 میلیارد دالر در پاکستان سرمایه‌گذاری می‌کند. سرمایه‌گذاری های چین در پاکستان زمانی پاسخ خواهد داد و به نفع چین خواهد بود که امنیت در منطقه حاکم باشد و این امنیت نه تنها در پاکستان بلکه در افغانستان هم حاکم باشد».

کارشناس مسایل افغانستان، پاکستان و هند می‌گوید شرکت های چینی که در منطقه معدن مس عینک و نفت و گاز شمال افغانستان سرمایه گذاری می‌کنند نیاز جدی برای بهبود شرایط مناسبات افغانستان و پاکستان دارند.

در مورد این‌که چین در مسایل افغانستان به دنبال چه هدفی است؟ پیرمحمد ملازهی به اسپوتنیک گفت:

«از زاویه منافع بلند مدت چین اگر نگاه کنیم، چین می‌خواهد که امنیت در افغانستان و پاکستان عملیاتی شود تا سرمایه‌گذاری چین در این منطقه پاسخ بدهد. هم سرمایه‌گذاری که در افغانستان مدنظر شان است که یک شعبه از جاده کمربند قرار است از افغانستان وارد ایران و بعد به طرف خلیج فارس شود و هم از زاویه منافع بلند مدت چین در بخش معادن افغانستان».

به گفته آقای ملازهی  ارزش معادن و ذخایر زیرزمینی افغانستان افغانستان 3 تریلیارد دالر است. همه کشورهای صاحب قدرت مالی و قدرت تکنالوژی در تلاش استند که وارد بازار گسترده معادن افغانستان شوند که کشور چین هم یکی از قدرت های مهم است.

افغانستان در سال 2007 میلادی قرارداد استخراج معدن مس عنیک لوگر با ارزش بیش از سه میلیارد دالر با شرکت چین امضا کرد.  و بزرگترین قرارداد افغانستان در بخش معادن شمرده می‌شود. و همچنان قرارد استخراج نفت حوزه «آمو دریا» را نیز با شرکت دولتی چینی امضا کرده بود.

کشور چین میلیون ها دالر را در بخش امنیت، آموزش و تجهیزات کشف مواد منفجره، ساختمان سازی و معارف به افغانستان کمک کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала