سیگار: امریکا 5 ماه می‌شود که کارخانه‌ های تولید مواد مخدر طالبان را هدف قرار نداده است

© AFP 2023 / Bay Ismoyoسیگار: امریکا 5 ماه می‌شود که کارخانه‌های تولید مواد مخدر طالبان را هدف قرار نداده است
سیگار: امریکا 5 ماه می‌شود که کارخانه‌های تولید مواد مخدر طالبان را هدف قرار نداده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در گزارش تازه‌‌ی بازرس کل وزارت دفاع امریکا آمده است که عملیات‌های نظامی امریکا به هدف نابودی کارخانه های تولید مواد مخدر طالبان، به‌گونه‌ی رسمی از ربع چهارم سال گذشته‌ی میلادی بدین‌سو متوقف شده است. اما وزارت امور داخله از سرنگونی هشت مرکز تولید مواد مخدر توسط نیروهای افغانستان خبر داده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه یک، عملیات نابود سازی کارخانه‌ها و آزمایشگاه‌های مواد مخدر طالب‌ها در نوامبر سال 2017 میلادی به هدف نابودی منابع مالی طالب‌ها به نام عملیات خمپاره آغاز شد.
اما وزارت دفاع امریکا بدون آنکه توانایی طالبان برای تولید درآمد ناشی از تجارت غیر قانونی مواد مخدر را مختل کند، به این ماموریت پایان داده است.
بازرس کل وزارت دفاع امریکا در گزارش تازه اش گفته است که این عملیات‌ها به گونه‌ی رسمی از ربع چهارم سال 2018 میلادی بدین‌سو متوقف شده‌است.
غفور احمد جاوید سخن‌گوی وزارت دفاع ملی می‌گوید که پس از سال 2014 نیروهای امنیتی افغانستان مسوولیت عملیات ها به هدف مبارزه با مواد مخدر را بردوش دارد. آقای جاویدافزود: «ما درصورت نیاز از نیروهای بین المللی کمک می‌خواهیم».

هزینه برباد رفته ای 9 میلیارد دالری در مبارزه با مواد مخدر در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
هزینه برباد رفته ای 9 میلیارد دالری در مبارزه با مواد مخدر در افغانستان

آمار وزارت دفاع امریکا نشان می‌دهد که از آغاز این عملیات‌ تا نوامبر 2018، نظامیان امریکایی دوصد آزمایشگاه و کارخانه‌ی تولید مواد مخدر طالبان را هدف قرار داده‌اند.
بر اساس گزار‌ش‌ها، طالبان حدود 400 تا 500 کارخانه‌ی مواد مخدر دارند که نیمی از این کارخانه‌ها در ولایت هلمند فعال استند.
اما وزارت امور داخله می‌گوید که در 20 روز گذشته، نیروهای امنیتی کشور هشت کارخانه‌ی مواد مخدر را نابود کرده اند. به گفته‌ی این وزارت،470 تن هم به اتهام کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر بازداشت شده‌اند.
ازسویی، ماشین اصلی جنگ طالبان را مواد مخدر می‌چرخاند زیرا براساس گزارش‌های رسمی، سهم سالانه‌ی طالب‌ها از قاچاق و تولید مواد مخدر از 100 تا 400 میلیون دالر می‌رسد.
اما بنابر گزارش بازرس کل وزارت دفاع امریکا، در پی حمله های هوایی بر کارخانه‌های مواد مخدر نزدیک به یک چهارم درآمدهای طالبان که از مواد مخدر به‌دست می‌آمد، نابود شده‌است.
کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر، اثرهای ناگوار اجتماعی نیز دارد. درحال حاضر، بیش از سه ملیون تن در کشور معتاد به مواد مخدر استند و بدتر این که، به گونه‌ی روز افزون بر شمار آن‌ها افزوده می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала