عبدالله: مهمترین مانع صلح عدم آماده‌گی صادقانۀ طالبان است

© Wikipedia / U.S. Department of Stateعبدالله: مهمترین مانع صلح عدم آماده‌گی صادقانۀ طالبان است
عبدالله: مهمترین مانع صلح عدم آماده‌گی صادقانۀ طالبان است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رییس اجراییه کشور می‌گوید که حاضر نشدن طالبان برای گفت‌وگو با حکومت افغانستان یکی از موانع اصلی در برابر این روند است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، عبدالله عبدالله، رییس اجراییه کشور، روز دوشنبه (۶حوت) در نشست شورای وزیران از گروۀ طالبان برای حاضرنشدن به گفت‌وگوی مستقیم با حکومت افغانستان انتقاد کرد و گفت که این گروه تاهنوز آمادۀ مذاکره با حکومت نشده‌اند.
به گفتۀ آقای عبدالله این عدم آماده‌گی صادقانۀ طالبان، مانع اصلی برای صلح است: «طالبان مانع اصلی در برابر صلح استند و صادقانه برخورد نمی‌کننظ».
اما با آن‌هم، رییس‌اجراییه گفت که حکومت تلاش دارد موانع را از راه صلح بردارد.
او افزود: «هنوز که طالبان حاضر به مذاکره با دولت افغانستان نشده‌اند، ما هم مسؤولیت داریم که موانع را از سر راه گفت‌وگوهای صلح برداریم البته تا جایی که به ما ارتباط دارد. و هنوز هم عدم آماده‌گی صادقانه طالبان را مهمترین مانع می‌دانم».
او همچنان از ایجاد اصلاحات در تیم گفت‌وگوکنندۀ حکومت سخن گفت: «اگر بحث همین است که مذاکره در چه شکلی و با چه نوع یک تیمی صورت بگیرد در آن قسمت ما باید انتعطاف داشته باشیم. یک تیمی که ترکیب دولت و سایر نهادهای سیاسی کشور و با شخصیت های ملی کشور باشد، می‌تواند که بهانه طالبان برای آغاز مذاکره داشته باشند آن را رفع کند و دراین راستا بحث و مشوره‌های در سطح حکومت وحدت ملی خواهیم داشت.»
او با اشاره به برگزاری جرگۀ مشورتی صلح گفت که اهداف و انتظار حکومت این است که هر گام در رابطه با صلح آبرومندانه باشد، از سوی مردم استقبال می‌شود.
او گفت: «در باره لویه جرگه مشورتی قبل از اقدام مشوره های وسیع صورت بگیرد، در مورد اهدافش، در مورد مسیری را که طی می‌کنیم. توقوع که داریم و پروسیجر، زمان لویه جرگه و تمام این مسایل رویش بحث صورت بگیرد در سطح وسیع و هر قدمی که ما را کمک کند و نزدیک بسازد به یک صلح آبرومند و صلحی عادلانه و قابل قبولی مردم افغانستان مورد استقبال مردم افغانستان قرار خواهد گرفت.»
در همین حال، آقای عبدالله گفت که اولویت دیگر حکومت وحدت ملی سرعت بخشیدن روند انتخاب اعضای کمیسیون‌‎های انتخاباتی است.
رییس اجراییه کشور از نهادهای امنیتی و دفاعی کشور خواست تا اقدامات لازم برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان را روی دست بگیرند.
این همین حال، روز گذشته هیئت معاونیت سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما، در گزارش تازۀ که نشر شد، گفته‌است که تلفات غیرنظامیان در سال ۲۰۱۸ میلادی در افغانستان نسبت به سال‌های دیگر، به گونۀ بی‌پیشینه افزایش یافته‌است.
یوناما، بخش عمدۀ تلفات غیرنظامیان (۶۳ درصد) را به عناصر مخالف دولت، ۳۷ درصد به طالبان، ۲۰ درصد به داعش و ۶ درصد به عناصر نامشخص مخالف دولت، نسبت داده‌است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала