واکنش عبدالله عبدالله به گزارش اخیر یوناما در خصوص افزایش تلفات ملکی

© Photo / Dr. Abdullah Abdullah FBواکنش عبدالله عبدالله به گزارش اخیر یوناما در خصوص افزایش تلفات ملکی
واکنش عبدالله عبدالله به گزارش اخیر یوناما در خصوص افزایش تلفات ملکی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در پی گزارش یوناما در مورد افزایش تلفات غیر نظامیان در سال 2018 میلادی، رییس اجرایی حکومت به نهادهای امنیتی هدایت داد تا در عملیات‌های نظامی از دقت لازم کار بگیرند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از دفتر رسانه‌ای ریاست اجرائیه افغانستان، دکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی کشور در نشست امروز دوشنبه (6 حوت) شورای وزیران گفت که تلفات افراد ملکی در عملیات‌های نظامی قابل تحمل نیست و نیروهای امنیتی باید به این مساله توجه جدی داشته باشند.
آقای عبدالله با اشاره به گزارش یوناما گفت: "هرچند بیشترین تلفات غیر نظامی از سوی طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی بوده است؛ اما در پهلوی آن عملیات‌های نیروهای ما نیز تلفاتی افراد ملکی را در قبال داشته که مسوولان امنیتی باید به این مساله توجه داشته باشند."
روز گذشته نمایندگی سازمان ملل متحد در مورد تلفات افراد ملکی در جنگ افغانستان گزارشی را منتشر کرد. در این گزارش، سال 2018 خونین ترین سال برای افراد ملکی پس از سال 2009 میلادی در افغانستان خوانده شده است.
بر بنیاد این گزارش، عامل عمده‌ی افزایش تلفات غیرنظامیان به ترتیب حملات انتحاری و عملیات‌های هوایی بوده است.
در گزارش آمده که عامل 63 درصد تلفات غیرنظامیان، مخالفان مسلح دولت افغانستان بوده‌اند که از این میان به ترتیب عامل 37 درصد تلفات گروه طالبان، 20 درصد گروه داعش و شش درصد به دیگر عناصر نامعلوم ضد دولت نسبت داده شده است.
براساس گزارش یوناما، تلفات ملکی ناشی از عملیات هوایی نیروهای طرفدار دولت افغانستان در سال 2018 نسبت به سال سال پیشتر، 61 درصد و شمار کشته‌شدگان ملکی برخاسته از این نوع حملات 82 درصد افزایش یافته است. عامل 9 درصد تلفات غیرنظامیان، حملات هوایی بوده است. بر بنیاد این گزارش، افزایش تلفات ملکی در این سال به‌طور عمده ناشی از عملیات‌های نیروهای بین‌المللی بوده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала