علت ناپدید شدن مرموز یک امپراتوری باستانی روشن شد

CC BY 2.0 / Arian Zwegers / Angkor, Bayonعلت ناپدید شدن مرموز یک امپراتوری باستانی روشن شد
علت ناپدید شدن مرموز یک امپراتوری باستانی روشن شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در طول تاریخ، تمدن‎های زیادی بر اثر بلایای طبیعی، تغییرات آب‎وهوایی، جنگ، غارت یا دخالت انسان از بین رفته‎اند ولی ناپدیدشدن بعضی از آن‎ها به شکل مرموزی اتفاق افتاده‎ و هیچ‎گاه علت نابودی و محو شدن‎شان مشخص نشده‎است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از مجله علمی Phys.org دانشمندان دانشگاه سیدنی (استرالیا) در طی یک تحقیق جدید معلوم نمودند که یکی از بزرگترین شهرهای کامبوج "آنگکو" به طور ناگهانی از وجود ساکنان آن خالی نشد، بلکه کاهش تدریجی جمعیت این شهر باعث شد که امپراتوری به این بزرگی به مرور زمان ناپدید شود.
محققان نمونه های رسوبی سنگ های را که از حلقه اطراف "آنگکور" استخراج شده اند مورد بررسی قرار دادند. آنها موفق شدند معلوم کنند که چگونه شدت کشاورزی و دیگر اثرات زیست محیطی در طی مدت زمان طولانی تغییر نمود.
معلوم شد که در دهه های اول قرن 14، نشانه هایی از فرسایش خاک و قطع جنگل ها، و همچنین اثرات محصولات سوخت، کمتر قابل تشخیص بوده است. در اواخر همین قرن، آب های این منطقه با پوشش گیاهی پوشیده شده بود که نشان می دهد کانال دیگر مورد استفاده قرار نگرفته است.
این امپراتوری یکی از حکومت‎هایی است که بین قرن‎ 9 تا 14 میلادی در جنوب‎شرقی آسیا در اوج قدرت بود و امروزه «آنگکور» در کامبوج مهم‎ترین شهر به‏جا مانده از آن است که بعد از 150سال به‎طور اتفاقی کشف شد. باستان‎شناسان به‎تازگی با استفاده از فناوری‌ لیزری، سیستم آب‎رسانی پیشرفته‎ای در این امپراتوری کشف کرده‎اند. یافته‌‎های جدید می‌تواند فرضیه‎هایی درباره چگونگی شکل‌‎گیری امپراتوری «خمر»، قدرت یافتن و سقوط آن در قرن ۱۵میلادی همچنین نقش تغییرات آب‎و‎هوایی و مدیریت آب را در این فرایند به چالش بکشد. احتمالا این تمدن به دلیل حملات بیگانگان، مرگ بر اثر طاعون، بحران آب و نزاع بر سر قدرت در میان خانواده‎های سلطنتی، ضعیف و درنهایت دربرابر تایلندی‎ها تسلیم و نابود شده است. بعد از آن بقایای شهر خالی از سکنه در دل جنگل به حال خود رها شد، گیاهان و درختان در اطراف آن روییدند و آن را در خود پنهان کردند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала