واکنش مردم افغانستان نسبت به منازعه در آسیای جنوبی

© AFP 2023 / Sajjad Hussainواکنش های مردم افغانستان نسبت به منازعه در آسیای جنوبی
واکنش های مردم افغانستان نسبت به منازعه در آسیای جنوبی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بسیاری نمایندگان افغانستان نسبت به هند بنا بر اصل "دشمن دشمن من – دوست من است" برخورد میکنند.

روچی کمار و حکمت نوری در مقاله برای نشریه The Foreign Policy (امریکا) می نویسند:« در Facebook تعداد زیادی اعلامیه های باشندگان افغانستان را میتوان به حمایت از ضربات اخیر فرامرزی بر اهداف در پاکستان دید که هند بعد از عمل تروریستی تاریخ 14 فبروری علیه قطار نیروهای هندی، وارد نمود». قدرت الله اندر سلطانی کارمند سابق حکومتی افغانستان اعلام داشت:« اگر امریکا میتواند بر کشورها برای دفاع از امنیت خود حمله نماید، پس چرا هند نمی تواند عین کار را انجام دهد؟ او مجبور بود پاسخ دهد».

سلطانی در نقطه نظر خود تنها نیست. باشندگان افغانستان نه تنها از هند پشتیبانی میکنند، بلکه همچنان جهت تشدید منازعه که آسیای جنوبی را بعد از عمل تروریستی فبروری فرار گرفته که در نتیجه آن نظامیان هند کشته شدند، دعوت بعمل می آورند. ضربات جوابیه فقط باعث تشدید تشنج گردیدند.

افغانستان ناگزیر به منازعه در صورت برخورد بین هند و پاکستان کشانده خواهد شد. در هفته گذشته سفیر پاکستان در کابل اعلام داشت که هرگونه تجاوز از جانب هند میتواند افغانستان را متاثر سازد. چنین اعلامیه باعث خشم حکومت افغانستان گردید که میداند که اسلام آباد نقش تعیین کننده در سازماندهی مذاکرات صلح بین امریکا و طالبان (سازمان، ممنوع در فدراسیون روسیه) بازی میکند.

ولی اکثریت نمایندگان افغانستان همچنان عقیده دارند که رهبری پاکستان حامی کلیدی شورش طالبان در افغانستان می باشد. بوجودآمدن مسیرهای نو تجارتی که افغانستان را با منطقه وسیعتر وصل میکند، امکان کاهش وابستگی قبلی به پاکستان را طوریکه در افغانستان پیشبینی میکنند، که جهت توسعه طیف اهرام های فشار بر کابل سعی می ورزد، فراهم ساخته است. افغانستان برخلاف ملاقات پلان شده در اوایل مارچ بین نمایندگان طالبان و پاکستان اعتراض نمود و در شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام داشت که چنین ملاقات «به معنی به رسمیت شناختن و قانونی ساختن گروه مسلح می باشد که برای امنیت و ثبات در افغانستان تهدید به بار می آورد». شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان به مایک پمپییو وزیر خارجه امریکا اعلام داشت که ضربات هوایی هند میتوانند بر پروسه صلح در افغانستان تائثیر نماید.

از جانب دیگر، بسیاری نمایندگان افغانستان نسبت به هند بنا بر اصل "دشمن دشمن من — دوست من است" برخورد میکنند. سرمایه گذاری هند — بیش از سه میلیارد دالر — در بازسازی اقتصادی افغانستان و همچنان یک عده پروژه های کوچک در عرصه انکشاف به محبوبیت هند مساعدت نموده اند.

افغانستان را همچنان روابط پاکستان با گروه های تروریستی نگران می سازد. رحمت الله نبیل رئیس سابق اداره امنیت ملی افغانستان که در انتخابات ریاست جمهوری در سال 2019 شرکت می ورزد، اعلام داشت:« پاکستان از تروریزم به مثابه وسیله و تاکتیک استفاده میکند». نبیل نه تنها از ضربات هوایی هند حمایت میکند، بلکه عقیده دارد که هند باید مدتها قبل چنین عمل میکرد. نبیل اعلام داشت:« هند باید این کار را قبلاً انجام میداد» و افزود که طبق منابع محرم او، در پاکستان 45-48 شبکه تروریستی موجود اند که برای اهداف مختلف ایجاد شده اند.

نبیل عقیده دارد که هند میتواند بر پاکستان فشار آورد که به افغانستان و امریکا امکان کسب اهرام های نو فشار بر اسلام آباد در چارچوب مذاکرات صلح افغانستان فراهم خواهد ساخت. نبیل یاداوری نمود که بعد از خروج نیروهای شوروی از افغانستان در کشور منازعات داخلی با شرکت گروپ های مختلف تروریستی آغاز شدند. نبیل با تاکید امریکا را به دستیابی بر تضمینات معین و ایجاد سیستم امنیتی برای خنثی ساختن گروپ های تروریستی از پاکستان قبل از خروج نیروهای امریکایی، دعوت نمود. نبیل اعلام داشت:« حالا من بیشتر از همه نه راجع به طالبان یا خروج نیروهای امریکایی، بلکه راجع به این نگرانم که پاکستان بعد از خروج امریکا بدماشی را در منطقه آغاز خواهد کرد… آنها فکر میکنند که فقط آنها بر روسان پیروز شدند و حالا بر امریکا و ناتو پیروز شدند. آنها پروگرام توسعه طلبی دارند و آنها خوب مسلح می باشند».

رئیس سابق اداره امنیت ملی افغانستان مردم هند را به پشتیبنانی از رهبری هند دعوت نمود. نبیل اعلام داشت:« افغانستان باید به طرفداری از آن برخیزد… نه تنها به خاطر هند، بلکه برای دفاع از منافع خود و آن قربانی های که ما بنابر اغراض شوم پاکستان متحمل شده ایم که همه آنچه که ممکن بود انجام داده، تا به کشور ما زیان برساند».

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала