فردی که به طرف حکمتیار، کفش پرتاب کرده بود دوباره بازادشت شد

© Sputnik / JAKحکمتیار
حکمتیار - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عبدالواحد دادشانی، جوانی که در گذشته هنگام سفر گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی به ولایت هرات کفش‌‍اش را بطرف وی پرتاب کرده بود، بار دیگر بنابر دلایلی از سوی نیرو های امنیت ملی در هرات بازداشت شده است.

به گزارش اسپوتنیک، نیروهای امنیت ملی روز شنبه یک موتر را در چوک فرهنگ در ناحیه دوم شهر هرات متوقف کردند. عبدالاحد ولی‌زاده، سخنگوی فرماندهی پولیس هرات به رسانه‌ها گفته که یک ماین مقناطیسی بر بدنه‌ی موتر جاگذاری شده بود و نیروهای پولیس و امنیت ملی برای کشف و خنثاسازی آن وارد عمل شدند. آقای ولی‌زاده اضافه کرده که ریموت‌کنترل این ماین از داخل موتر به دست آمد و به همین دلیل، نیروهای امنیت ملی، راننده را بازداشت کرده‌اند.
سخنگوی پولیس هرات نوع این قضیه را «پیچیده» توصیف می‌کند می‌افزاید که تحقیقات برای یافتن دلیل بودن ریموت‌کنترل این ماین در داخل موتر، آغاز شده است. تا این‌جای کار، قضیه مانند هر اتفاق دیگری رخ داده است.
با آن که پولیس و دفتر والی هرات از هویت فرد بازداشت شده چیزی نمی‌گویند اما برخی از شاهدان رویداد تاکید می‌کنند که راننده‌ی موتر، عبدالواحد دادشانی، کسی که سنبله‌ی سال گذشته در نشستی در هرات، به سوی حکمتیار بوت پرتاب کرد، بوده است.  

استقبال گلبدین حکمتیاربا پرتاب کفش بر روی او + ویدیوی جدید - اسپوتنیک افغانستان
استقبال گلبدین حکمتیار با پرتاب کفش بر روی او + ویدیوى جديد

سیدنعیم رحیمی، از شاهدان صحنه به خبرنگاران می‌گوید که برای خرید داروهای پدرش به دواخانه‌های مقابل شفاخانه‌ی مرکزی هرات رفته بود و دیده که نیروهای امنیت ملی، در حال بازداشت عبدالواحد دادشانی بوده‌اند.
بیش‌تر از یک‌سال پیش گلبدین حکمتیار، به شهر هرات سفر داشت. او در سفر به هرات به مسجد جامع بزرگ این شهر رفت تا برای مردم سخنرانی کند. در جریان سخنرانی یک جوان که در صف‌های اولی نشسته بود، لنگه‌های کفش‌هایش را به طرف گلبدین پرتاب کرد.
پس از آن که مشخص شد حمله‌کننده، یک دانشجوی 23 ساله‌ی رشته حقوق و علوم سیاسی است، سروصداها در فضای مجازی بلند شد. پرتاب کردن کفش به سمت گلبدین حکمتیار، سبب شد که نام عبدالواحد دادشانی، عامل این رویداد تیتر روزنامه‌ها و سرخط خبرهای تلویزیون‌ها و رادیوهای کشور و حتا بعضاً کشورهای منطقه شود. آقای دادشانی که از سوی نیروهای امنیت ملی بازداشت شده بود، مستقیم به بازداشتگاه ریاست امنیت ملی انتقال داده شد.
در همین حین، برای آزادی وی، کارزارهای زیاد و گسترده‌ای در شبکه‌های مجازی از گوشه‌گوشه‌ی افغانستان راه اندازی شد. در هرات، فعالان مدنی هم با راه‌اندازی اعتراض‌های گسترده، بازداشت وی از سوی دولت را «سرکوب اعتراض» نام دادند و در نهایت، با گذشت چند روز دیگر، آقای دادشانی از زندان رها شد. او در پاسخ به سوال خبرنگاران، انگیزه‌ی حمله‌اش به حکمتیار را شخصی نه بلکه «انتقام مردم افغانستان» خوانده بود.
آیا دسیسه‌ای در کار است؟
حامد دادشانی وکیل مدافع پیشین و از اقارب عبدالواحد دادشانی می‌گوید که موکلش در بند امنیت ملی است و خانواده‌اش با گذشت چندین ساعت، هنوز خبری از وی ندارند. آقای دادشانی اضافه می‌کند که برای چندوچون قضیه به ریاست امنیت ملی هرات رفته است، اما با درِ بسته روبه‌رو شده است. او احتمال می‌دهد که امکان دارد بنا بر گذشته‌ی سیاسی عبدالواحد دادشانی، «دسیسه‌ای» در کار باشد. وکیل مدافع پیشین آقای دادشانی اضافه می‌کند که دولت مجبور به پاسخ‌گویی به خانواده‌ی آقای دادشانی در قبال بازداشت او است.
در همین حال، یک منبع امنیتی که نمی‌خواهد نامی از وی برده شود، تایید کرده که فرد بازداشت شده، عبدالواحد دادشانی است. برخی از آگاهان امور به این نظر اند که بازداشت آقای دادشانی، امکان دارد بنا بر انگیزه‌های انتقام‌جویانه‌ی سران حزب اسلامی حکمتیار باشد. به نظر آنان، گذر زمان بهترین فرصت برای فراموشی مردم از رویداد پرتاب کفش به طرف گلبدین حکمتیار باشد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала