همسر خلیلزاد بر زنان افغان تاخت

© Photo / fb Fawzia koofiفوزیه کوفی
فوزیه کوفی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
همسرخلیلزاد با نوشتن یک مقاله در نشریه امریکایی نشنال اینترست به فعالان زنان درافغانستان تاخته است و از کارکردهایی امریکا درقبال حمایت از زنان دفاع کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، شرلی بنارد همسر زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای افغانستان، در مقاله‌ای که در نشریه آمریکایی "نشنال اینترست" به نشر رسیده به زنان افغانستان تاخته و در دفاع از آنچه تاکنون آمریکا در افغانستان انجام داده نوشته که مدافعان حقوق زن در افغانستان نمی‌توانند که مانع بازگشت نیروهای امریکایی ها از این کشور شوند. او گفته که زنان افغان برای دفاع از حق خود باید اقدام کنند.
همسرخلیلزاد با نوشتن این مقاله در نشریه امریکایی از کارکردهایی امریکا درقبال حمایت از زنان دفاع کرده است.
وی همچنان اضافه کرده است که زنان افغان برای دفاع ازحق خود باید اقدام کنند.
همسر خلیل زاد درحالی اقدام به این نوشته کرده است که چند روز قبل زنان افغان دریک نشست بزرگ مشورتی دررابطه به روند مذاکرات با طالبان از برگشت به گذشته و یا پامال شدن حقوق شان که طی چندین سال با پیکار و فداکاری و قربانی بی شمار به دست آورده اند ، ابراز نگرانی کرده اند.  

فوزیه کوفی - اسپوتنیک افغانستان
فوزیه کوفی: « تفرقه مذهبى اخرين تلاش دشمن براى متفرق ساختن ما است »

خانم بنارد افزوده که حدود دو دهه است که امریکا برای بهبود وضعیت زنان در افغانستان کار کرده است. واشنگتن بر تدوین قانون اساسی افغانستان نظارت داشته که حقوق آنان را تامین و حضور آنان را در مجلس نمایندگان تضمین کرده است. برای آنان مکتب ساخته، بورسیه داده، خوابگاه برای دختران در مناطق روستایی ساخته تا آنان بتوانند در دانشگاه‌ها در شهر درس بخوانند.
خانم بنارد که نام شوهرش در دو دهه گذشته با نام افغانستان و دولت بعد از طالبان گره خورده، گفته که امریکا آموزش‌های زیادی را برای زنان افغانستان داده تا در پست‌های مدیریتی سهم بگیرند. به آنان مشوره داده که چگونه دیدگاه خود را بیان کنند، چگونه موثرصحبت کنند، چگونه برنامه‌های سیاسی و ساختارهای سیاسی را بسازند. چگونه دفاترشان را اداره کنند و چگونه اعتماد به نفس داشته باشند، چگونه ارتباطات ایجاد کنند، چگونه تجارت خود را آغاز کنند. اکنون زمان آن رسیده که تمام کارهای را که انجام شده امتحان دهند.
او گفته است که زنان امریکایی برای بدست آوردن حقوق‌شان مورد تمسخر و خشونت قرار گرفتند با قوانین بسیار ناعادلانه سیستم قضایی مواجه شدند. شماری از این تغییرات باعث آشفتگی و بحث‌های زیادی اجتماعی شد، شماری از این بحث‌ها هنوز ادامه دارد. به نظر خانم بنارد رسیدن به عدالت و انصاف فرایندی است که هر جامعه باید خودش آنرا بپیماید.
فعالان حقوق زنان افغان به مقاله شرل بنارد ، پژوهشگر موسسه رند همسر زلمی خلیلزاد نماینده امریکا برای صلح افغانستان ، درمورد موقف کنونی زنان افغان به مذاکرات با طالبان واکنش گسترده یی نشان داده واز او انتقادکرده اند. آنها می گویند، خانم خلیلزاد نباید فراموش کند که بزرگان به ناحق نگفته اند همو زمین می داندکه بالای آن آتش می سوزد. فقط زنان افغان اندکه باگوشت و پوست درد و رنج و مصایب ملت را احساس می کنند و از آن متاثر می شوند.
شما نباید از آموزش ها ، مشوره ها ، برنامه های سیاسی و ساختار های سیاسی که امریکا برای توانمند سازی زنان بنابر مسوولیت های بشردوستانه اش درقبال زنان افغان انجام داده است یادی می کردید چون زنان افغان قرن ها قبل درمیدان جنگ هایی میهنی شهامت ، دلیری ، واعتماد به نفس خود را به اثبات رسانده اند وبیرق افغانستان را حتا در سنگرها برافراشته نگهداشته اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала