دو گربه کوهی در پنجشیر پس از علاج رها شدند

© Sputnik / Evgeny Biyatovدو گربه کوهی در پنجشیر پس از علاج رها گردید
دو گربه کوهی در پنجشیر پس از علاج  رها گردید - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مقامات محلی در ولایت پنجشیر می‌گویند که دو قلاده گربه کوهی توسط مسوولان محیط زیست دوباره به کوها رها شدند.

به گزارش اسپوتنیک، محمد رئوف یعقوبی ریس زراعت ومالداری ولایت پنجشیر امروز سه‌شنبه (14 حوت) اعلام کرد که این دو گربه در اثر ضرب و شتم یک چوپان دچار آسیب دیدگی گردیده بود و پس از مداوا دوباره به کوه‌های پنجشیر رها شده اند.
پیش از این گزارش شده بود که دو قلاده پلنگ توسط باشندگان پنجشیر شکار شده اند که این گزارش از سوی مسوولان محلی تایید نشد.
آقای یعقوبی گفت که گربه‌های کوهی نیز در لیست حیوانات حفاظت شده اداره ملی حفاظت محیط زیست قرار داشته و نسل آنها در حال انقراض است.
این در حالی است که مسوولان اداره ملی حفاظت محیط زیست روز یک شنبه گذشته در کابل اعلام کردند که نسل دو گونه گربه سان‌ها (ببر و تازی پلنگ) در افغانستان در حال انقراض است.
مسوولان محیط زیست گفتند که به تازگی مصوبه قانون منع شکار حیوانات طرح شده که با تنفیذ آن، چگونگی شکار حیوانات وحشی را مشخص می‌کند و با تنفیذ این قانون، کسانی‌که اقدام بی رویه برای شکار حیوانات انجام دهند، زندان، جریمه و تنبیه خواهند شد.
بر بنیاد اظهارات مسوولان محیط زیست کشور؛ شکار و تجارت، قطع جنگلات، رقابت مواشی(نگهداری مواشی بیش از ظرفیت یک منطقه)، تخریب زیستگاه‌ها، سطح پائین آگاهی مردم، تغیر اقلیم و ادامه جنگ از تهدیدهای عمده حیات وحش درافغانستان اند.
به گفته مسُولین ، کشور هم اکنون 200 گونه حیوان نادر و 4 هزار گونه نبات کم یاب در افغانستان وجود دارند که نبود قوانین حفاظتی در معرض انقراض قرار گرفته اند.
افغانستان کنوانسیون بین المللی تجارت انواع حیوانات در معرض خطر را در سال 1364 امضا و درسال 1365 این کنوانسیون را در معرض اجرا قرار داد. این کنوانسیون یکی از مهمترین میثاق‌های جهانی در مورد تنظیم و مدیریت تجارت انواع حیوانات و نباتات در معرض خطر است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала