نشست قطر: طالبان و امریکا در مورد خروج نیرو ها به توافق‌هایی رسیده‌اند

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر روسیه بین «طالبان» و شورای عالی صلح مذاکرات برگزار میکند
روسیه بین «طالبان» و شورای عالی صلح مذاکرات برگزار میکند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
منابع در پنجمین دور گفت‌وگوهای طالبان و ایالات متحده، که روز دوشنبۀ در دوحه از سرگرفته شد، می گویند که طرفین به توافق های دست یافته اند.

به گزارش اسپوتنیک؛ منابع آگاه از گفت وگوهای نماینده‌‎گان طالبان با امریکا، می‌گویند که در پنجمین نشست قطر، دوطرف دربارۀ چگونگی بیرون‌شدن نیروهای خارجی از افغانستان و تهدید نشدن کشورها از افغانستان به توافق‌هایی دست یافته‌‎اند.
طالبان و جانب امریکا تا هنوزدر مورد جزئیات این توافق وچگونگی خروج نیروها از افغانستان چیزی نگفته اند.
پنجمین دور گفت‌وگوهای طالبان و ایالات متحده، روز دوشنبۀ هفتۀ گذشته در دوحه آغاز شدند. این گفت‌وگوها پس از دو روز وقفه، روز شنبۀ همین هفته دوباره ازسر گرفته شدند و تاکنون ادامه دارند.
منابع، می‌گویند که این دیدارها، گاهی حتا تا چهارده ساعت به درازا می‌کشند و هر دوطرف دربارۀ جزئیات چگونگی بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان و این‌که افغانستان در برابر هیچ کشوری تهدیدی نباشد، گفت وگوهای نفس‌گیری را به‌پیش می‌برند.
همزمان با این، گروه طالبان نیز در اعلامیه‌یی، گفته‌اند از آنجا که این گفت وگوها بسیار مهم و حساس هستند، نیاز است که محتاطانه دنبال شوند.
پنجمین نشست نماینده‌گان امریکا و طالبان، روز دوشنبه (۶حوت) در دوحه آغاز شدند و پس از سه‌روز گفت‌وگوها، برای دو روز متوقف شده بود. زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان که رهبری تیم مذاکره کنندۀ امریکا را به عهده دارد، در پایان این نشست سه روزه گفت که در جریان این دو روز طرف‌ها، مذاکرات میان‌تیمی شان را خواهند داشت.
انتظار می‌رود که این دور گفت‌وگوها به تصیم نهایی بانجامد.
در همین حال، خبرنگاران در قطر، می‌گویند که گزینه‌هایی وجود دارند که گفت‌وگوها میان ایالات متحده امریکا و طالبان ادامه داشته باشند.
پیش از این دور نخست گفت وگوها میان طالبان و سیاست‌گران و سران احزاب سیاسی کشور در غیبت حکومت در مسکو برگزار شد.
شایان ذکراست، زلمی خلیل‌زاد فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان گفته است که همزمان با ادامۀ گفت وگوها در دوحه، در بارۀ ایجاد یک هیئت گفت وگوکننده در کابل نیز پیشرفت شده‌است تا این هیئت با طالبان وارد گفت وگوها شود. آقای خلیل‌زاد خواهان ایجاد یک هیئت همه شمول شده‌است.
با این همه، حکومت افغانستان که در این نشست‌ها حضور ندارد می‌گوید که تصمیم نهایی را دربارۀ فیصله‌های مهم، کابل می‌گیرد.
هارون چخانسوری، سخن‌گوی رییس جمهور دراین باره اظهار داشت: «هرچیزی‌که موافقه می‌شود میان گروۀ طالبان و حکومت افغانستان موافقه می‌شود و آن سند قابل تطبیق می‌باشد.»
منابع آگاه از گفت وگوهای قطر می‌گویند که هردو طرف با گروه‌های فنی شان در این نشست شرکت دارند و به اعضای گفت وگوکننده دربارۀ چگونگی عملی شدن فیصله‌های شان مشوره می‌دهند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала