ثبت 46 مورد خشونت علیه زنان خبرنگار در 17 سال گذشته

© Sputnik / Jakثبت 46 مورد خشونت علیه زنان خبرنگار در 17 سال گذشته
ثبت 46 مورد خشونت علیه زنان خبرنگار در 17 سال گذشته - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نی یا حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان می گویند که درهفده سال گذشته تنها 46 مورد خشونت علیه زنان خبرنگار ثبت شده است.

به گزارش اسپوتنیک، مسوولان «نی» یا حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان امروز چهارشنبه(15 حوت) از هشتم مارچ روز جهانی زن، زیر عنوان "زنان، صلح، اطلاع رسانی و روزنامه نگاری" در کابل تجلیل کردند.
عبدالمجیب خلوتگر رییس اجرایی نی یا حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان گفت که این نهاد در طول 17 سال گذشته شاهد خشونت‌های زیادی علیه خبرنگاران بانو در کشور بوده است.
به گفته او، در این مدت حدود 46 مورد خشونت علیه بانوان خبرنگاران ثبت شده است که شامل 12 مورد قتل می‌باشد. او افزود که این آمار قطعآ نهایی نیست بلکه ممکن دیگر خشونت‌های بوده ولی ثبت نشده است.
خلوتگر تاکید کرد که افزایش نا امنی باعث شده که حضور زنان خبرنگار در رسانه های کشور کاهش یابند و نیز نا امنی، تبعیض جنستی، دست مزد کم و عدم مصونیت کاری در داخل و خارج رسانه‌ها از علت های اساسی کاهش حضور زنان خبرنگار در رسانه ها اند.
به گفته او، هم اکنون در 5 ولایت کشور اصلا خبرنگار زن وجود ندارد؛ دیدگاه اینکه زنان توانایی کار به اندازه مردان را ندارد و همچنان محدویت اجتماعی و سنتی از دیگر چالش ها فرا روی کار زنان خبرنگار در کشور اند.
او از حکومت و نهادهای عدلی و قضایی نیز خواست که پرونده‌های قتل خبرنگاران بویژه خبرنگاران بانو را در اولویت کاری خویش قرار دهند.
با این وجود، مژگان مصطفوی معین مالی وگردشگری وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز گفت که چالش‌های فرهنگی و امنیتی فرا روی کار زنان خبرنگار افغانستان وجود دارد.
او نیز تاکید کرد که کاهش حضور خبرنگاران زن تنها در نبود امنیت در کشور خلاصه نمی‌شود؛ بلکه دستمزد کم، نبودن زنان درسطح مدیریت رسانه‌ها، رعایت نکردن رخصتی‌های ولادی وعروسی خبرنگاران از دیگر چالش‌های خبرنگاران زن در کشور است.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала