پرونده «محاکمه حکمتیار» به سازمان ملل سپرده شد

© Photo / ریاست فرهنگی حزب اسلامیپرونده «محاکمه حکمتیار» به سازمان ملل سپرده شد
پرونده «محاکمه حکمتیار» به سازمان ملل سپرده شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا «یوناما» گفته است که «درخواستی را که خواهان عدالت برای قربانیان جرم‌هایی که ادعا می‌شود توسط گلبدین حکمتیار صورت گرفته است» دریافت کرده اند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از رسانه های خبری کابل، تدامیچی یاماموتو،، رییس یوناما که نمایندۀ ویژۀ سرمنشی ملل متحد برای افغانستان نیز می‌باشد، در پیوند با این درخواست گفته است: «شهروندان افغانستان و کسانی که قربانی ظلم و ستم گردیده اند نباید از حقوق حقۀ قضایی شان [جبران خسارت] محروم گردند»
در این درخواست از یوناما خواسته شده است تا آقای حکمتیار به خاطر جرایمی که در گذشته انجام داده است، به عدالت کشانده شده و محاکمه شود. یوناما اما نگفته است که این درخواست از سوی چه کسی و یا کسانی مطرح شده است.
یوناما با نشر اعلامیۀ مطبوعاتی از قول آقای یاماموتو نگاشته است که ملل متحد به حمایت از تلاش‌های مردم افغانستان برای رسیدن به صلح، عدالت و امنیت ادامه می‌دهد.
حزب اسلامی شاخۀ آقای حکمتیار این درخواست را ادعای بی‌اساس کسانی عنوان می‌کند که «در نظام افغانستان» شامل بوده و به گفتۀ مقام‌های این حزب، از «محبوبیت گلبدین حکمتیار در میان مردم، گسترش فعالیت و افزایش نفوذ حزب در بین مردم افغانستان هراس» داشته و منافع شخصی شان را در خطر می‌بینند.
قریب‌الرحمان سعید، رییس کمیتۀ امور فرهنگی و رسانه‌یی حزب اسلامی، کسانی را که به گفتۀ او مسوول ویرانی افغانستان و قتل و کشتار مردم افغانستان بوده اند، نویسنده و فرستندۀ این درخواست عنوان کرد.
آقای سعید در صحبت با رسانه ها گفته است که تأمین عدالت در افغانستان و رسیدن مردم این کشور به حق شان، نیازمند ایجاد حکومت قوی مرکزی است. او افزوده است که حزب اسلامی افغانستان آماده است تا در زمانی که چنین حکومت منتخب در افغانستان رویکار آید، با ملل متحد و سایر نهادهای بین‌المللی، در زمینۀ عدالت انتقالی هرگونه همکاری کند.
شورای امنیت سازمان ملل متحد در فبروری سال روان بنا به تقاضای حکومت افغانستان، نام گلبدین حکمتیار را از فهرست دهشت‌افگنان بین‌المللی حذف کرد. حزب اسلامی به رهبری آقای حکمتیار در سپتامبر سال 2016 با حکومت افغانستان توافق صلح را امضا کرد و وعده سپرد که از جنگ دست کشیده و روابط خود را با همه دهشت‌افگنان قطع می‌کند.
یوناما نگفته است که در پیوند به عریضۀ که بر خلاف گلبدین حکمتیار دریافت کرده است، چی اقدامی خواهد کرد، اما در اعلامیۀ خود از تلاش‌های حکومت افغانستان در راستای صلح ستایش کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала