طالبان به خاطر تخریب مجسمه های بودا باید محاکمه شوند

© Sputnik / D.Fuladiطالبان به خاطر تخریب مجسمه های بودا باید محاکمه شوند
طالبان به خاطر تخریب مجسمه های بودا باید محاکمه شوند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به مناسبت هجدهمین سالروز تخریب مجسمه های بودای بامیان از سوی «گروه یادآوران»، فرهنگیان و اداره محلی بامیان برنامه زیر عنوان «شبی با بودا» در ولایت بامیان برگزار شد.
گشایش کتابخانه ویژه بانوان در بامیان - اسپوتنیک افغانستان
گشایش کتابخانه ویژه بانوان در بامیان

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سلام وطندار، هفتمین برنامۀ فرهنگی — هنری «شبی با بودا» به مناسبت هجدهمین سالروز تخریب مجسمه‌های بودا از سوی «گروه یادآوران»، فرهنگیان و ادارۀ محلی بامیان، به مدت دو روز برگزار شده است.

این برنامه شامل نمایشگاه کتاب، نمایشگاه نقاشی و عکس، گفتمان «مدنیت و سازگاری» و نمایشگاه غذاهای محلی بامیان می‌شود.

زهرا حسینی نارین، عضو گروه یادآوران و از برگزارکنندگان هفتمین برنامۀ فرهنگی — هنری «شبی با بودا» می‌گوید، هدف از برگزاری این برنامه یادآوری داشته‌های تاریخی، فرهنگی و هنری‌یی است که از سوی طالبان نابود شدند.

جواد دادگر، رئیس دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر در بامیان، تخریب مجسمه‌های بودا از سوی طالبان را جنایت جنگی عنوان می‌کند و خواستار محاکمۀ این گروه است.

محمدطاهر زهیر، والی بامیان نیز تخریب مجسمه‌های بودا را نکوهش می‌کند و می‌گوید، برای نگهبانی از میراث‌های تاریخی و فرهنگی در بامیان، کارهایی انجام شده؛ اما مؤثر نبوده است.

یادآوری می کنیم، که گروه طالبان 18 سال پیش در تاریخ 9 مارچ سال 2001 میلادی مجسمه‌های صلصال و شهمامه را که شاهکار هنری خوانده می‌شد، تخریب کرد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала