خروج «شریفانۀ» امریکا و آیندۀ افغانستان

© AP Photo / Hussein Mallaخروج «شریفانۀ» امریکا و آیندۀ افغانستان
خروج «شریفانۀ» امریکا و آیندۀ افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دو عضو با نفوذ مجلس سنای ایالات متحدۀ امریکا لایحه‌ای را به کانگرس امریکا پیشکش کرده اند تا به حضور نظامیان امریکایی در افغانستان پایان داده شود.

رند پال، سناتور جمهوریخواه و تام اودل، سناتور دموکرات لایحۀ موسوم به «قوای امریکایی پس از خدمت شریفانه به کشور برگردند» را که مخفف آن در انگلیسی "AFGHAN" می‌شود، روز سه شنبه (پنجم مارچ) به قانونگذاران امریکایی پیشکش کرده اند.

در این لایحه ضرب‌الاجل یک ساله برای تکمیل خروج امریکا از افغانستان تعیین شده است و طرح‌ها برای تحویل مسوولیت‌ها به دولت کابل باید ظرف 45 روز آماده شود. 

این طرح تا چی حد می تواند عملی باشد؟

وحید مژده کارشناس سیاسی افغان در این ارتباط در یک گفتگوی ویژه به اسپوتنیک گفت:

«در چند دور مذاکراتی که میان ایالات متحده امریکا و نمایندگان طالبان صورت گرفته، به نظر می رسد که امریکایی ها قصد خروج از افغانستان را دارند و می خواهند که از کشور ما خارج شوند و اما بحث اساسی آنها روی طرح خروج و ضرب الاجل خروج جریان دارد».

آقای مژده افزود:

«طبیعی است که امریکایی‌ها از همه نخست منافع خود را مد نظر می گیرند و در اینجا ضروری است تا افغان‌ها هوشیار باشند و تا مدت یک سالی که تا خروج این نیروها باقی مانده افغانها نیز بتوانند به یک توافق دست یافته و مشکلات موجود را حل نمایند».

آقای مژده می‌گوید که اگر افغان‌ها به نتیجه نرسند و نتوانند که یک حکومت مطلوب را روی کار کنند، پس واضح است که مشکلات بیشتر خواهد شد.

دولت این طرح را خواهد پذیرفت؟

وحید مژده می‌گوید:

«دولت ما توسط امریکایی‌ها به میان آمده و خود رئیس جمهور کشور ما محمد اشرف غنی دارای تابعیت امریکایی است و او قدم به قدم خواست های ایالات متحده را اجرا میکند. او اکنون احتمال دارد برای نشان دادن استقلال خویش، کدام ابراز نظری داشته باشد اما در نهایت مجبور است که طرح امریکا را بپذیرد». 

یادآوری می کنیم که، بر اساس لایحه‌ی پال و اودل باید تمامی تاسیسات نظامیان امریکایی در افغانستان به نظامیان افغان سپرده شود و بر بنیاد قانون اساسی افغانستان، چارچوبی برای مصالحه در کشور شکل داده شود.

در اعلامیه‌یی، از قول پال آمده است:

«جنگ بی پایان امنیت ملی ما را تضعیف می‌کند، نسل‌های کنونی و فردای مارا زیر قرضه‌های هنگفت قرار داده و دشمنان زیادی را برای تهدید ما خلق می‌کند.»

این سناتور امریکایی گفته است که در نزدیک به دو دهه‌ی گذشته امریکا دو تریلیارد دالر در جنگ افغانستان مصرف کرده و هنوز هم این جنگ سالانه 51  میلیارد دالر برای امریکا هزینه بر می‌دارد. هزینه گزاف امریکا در جنگ افغانستان چندی پیش از سوی دونالد ترامپ نیز به‌طور انتقادی مطرح شده بود.

این طرح در حالی مطرح می‌شود که نماینده‌های امریکا و طالبان در قطر از بیشتر از دو هفته به این سو، سرگرم مذاکرات برای صلح افغانستان اند. طالبان گفته‌اند  که موضوع مهم در این مذاکرات، بحث روی جزییات خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و استفاده نشدن از خاک افغانستان علیه کشور دیگری است.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده خاص ایالات متحده امریکا برای پروسه صلح افغانستان، گفت که در مذاکرات‌اش با طالبان روی پیش‌نویس چهارچوب صلح برای ختم جنگ 18 ساله به توافق نایل شده است. اما نشانه‌ای وجود ندارد که گروه طالبان تقاضای اصلی ایالات متحده امریکا یعنی اعلام آتش بس پیش از خروج نیروهای امریکایی را پذیرفته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا گفت که خلیل‌زاد در مذاکرات شش روزه‌اش با طالبان در دوحه روی خروج نیروهای خارجی از افغانستان در ظرف ۱۸ ماه نیز به توافق نرسیده است، چیزی که طالبان ادعا کرده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала