ایجاد مسیرهوایی جدید میان هند و افغانستان برای عبور از پاکستان

© Photo / Afghan Airlines / Afghan AirlinesAriana Afghan Airlines
Ariana Afghan Airlines - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
افغانستان و هند که از سوی پاکستان با محدودیت‌هایی برای تجارت روبرو هستند، در اقدامی کریدور هوایی جدیدی را برای افزایش سطح مبادلات تجاری ایجاد کردند.

به گزارش اسپوتنیک، هند و افغانستان روز دوشنبه، به منظور انتقال کالا‌های تجاری میان دو کشورمسیر هوایی جدیدی را که هرات و دهلی نو را به طور مستقیم به هم وصل می‌کند، راه‌اندازی کردند. این مسیر هوایی به منظور توسعه روابط تجاری میان دو کشور راه اندازی شده است.
افغانستان سال 2018 میلادی، کالا‌هایی به ارزش 740 میلیون دالر به هند صادر کرد. هند و افغانستان مرز مشترک ندارند و پاکستان، رقیب دیرینه هند، میان دو کشور واقع شده است. هند سال گذشته میلادی بزرگترین مقصد کالا‌های صادراتی افغانستان بود. 

افتتاح این مسیر برای گسترش روابط تجاری میان هند و افغانستان اهمیت زیادی دارد و تنها چند روز پس از آن صورت گرفت که افغانستان نخستین محموله صادراتی خود را از طریق بندر راهبردی چابهار به هند فرستاد.
کنسولگری هند در هرات در این باره در توئیتی نوشت: در نخستین پرواز، 200 کیلوگرم زعفران و 1600 کیلوگرم پسته وارد دهلی نو، پایتخت هند، شد.
سر قنسول هند و نمايندگان سكتور خصوصی نیز بر اهمیت افتتاح این دهلیز هوایی گفته اند که پس از این مشکلات ناشی از نبود مارکیت برای اموال صادراتی افغانستان تا حدی حل خواهد شد.

گفتنی است که پیش از این دهلیزهای هوایی از کابل، قندهار و مزار شریف به دهلی‌نو، ترکیه و برخی کشورهای عربی، فعال شده که برای صدور اموال تجارتی به ویژه میوه تازه موثر خوانده شده است.

بر اساس معلومات وزارت صنعت و تجارت، از آغاز دهلیز هوایی تاکنون 6.163 تُن کالا در 477 پرواز به کشورهای مختلف جهان صادر شده است.
اتاق تجارت و صنایع افغانستان اخیرا اعلام کرد که وابستگی این کشور به پاکستان در پی ایجاد مسیرهای جایگزین با دیگر کشورها از جمله کریدور هوایی با هند کاهش یافته است.
هند و افغانستان جون سال 2017 میلادی نیز مسیر هوایی مستقیمی را میان کابل و دهلی نو راه اندازی کرده بودند. این مسیر سپس توسعه یافت و بخش چابهار-دهلی نو نیز به آن افزوده شد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала