رحمت الله نبیل: ملاعمر هرگز پس از سال 2001 در افغانستان زندگی نکرده است

© AP Photo / Rahmat Gulرحمت الله نبیل: ملاعمر هرگز پس از سال 2001 در افغانستان زندگی نکرده است
رحمت الله نبیل: ملاعمر هرگز پس از سال 2001 در افغانستان زندگی نکرده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رییس پیشین امنیت ملی می‌گوید که ملا محمد عمر پس از سال 2001 در افغانستان حضور نداشت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، رحمت الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی می‌گوید که ملا محمد عمر رهبر طالبان در ماه اپریل سال 2013 میلادی در کراچی پاکستان به گونه مرموزی درگذشت و ریاست امنیت ملی دو ماه پس از این رویداد خبر درگذشت وی را پخش کرده بود.
آقای نبیل گزارش‌های پخش شده در بارۀ مرگ ملا محمد عمر را در افغانستان نادرست می‌داند و می‌گوید که در این اواخر شماری از افراد و کشورها می‌کوشند تا به طالبان مشروعیت بخشند و پاکستان را برائت دهند.
آقای نبیل گفت: «در آعاز تنها چهار تن از رهبران طالبان از مرگ او خبر داشتند. یکی آنان اختر منصور بود و نمی‌خواست که این خبر میان طالبان پخش شود و می‌خواستند قدرت خودشان را حفظ کنند.»
به گفته آقای نبیل، ملا محمد عمر در سال 2001 مدت کوتاهی در شاه ولی کوت کندهار بود، اما پس از آن نخست به کویته پاکستان برده شد و در سال2011 میلادی که از بیماری‌های گرده و شکر رنج می‌برد، به کراچی پاکستان انتقال یافت.
رحمت الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی، گفت: «در سال2011 ملا عمر از تکلیف گرده و شکر رنج می‌برد انتقال دادند از کویته، دلایل دیگر هم بود، به کراچی و در کراچی یگانه کسی که او را می‌تواسنت ببیند خانم دومش بود…زیر نظارت نظامیان پاکستان بود. خانمش او را گاه گاهی می‌دید از کویته می‌آمد به دیندنش. برخی از پیام‌های صوتی و نوشتاری را انتقال می‌داد.»
پیش از این بتی دم، یک خبرنگار هالندی در کتابی ادعا کرده است که ملا محمد عمر از افغانستان بیرون نشده بود و تا آخر زنده‌گی در نزدیک یک پایگاه امریکایی در زابل زنده‌گی کرد.
اما این خبرنگار هالند بر درست بودن اطلاعاتش تاکید می‌ورزد و می‌گوید که در این باره با چندین منبع گفت‌وگو کرده است.
بتی دم، خبرنگار هالندی، گفت: «من تلاش کردم با هر کسی که امکان داشت صحبت کنم و در مجموع من با 150 تن گفت‌وگو کردم و با بسیاری از آنان چندین بار گفت‌وگو کردم. و با آنان بار بار در تماس شدم تا در باره موضوع ملا عمر بیشتر صحبت کنم».
این نخستین باری است که چنین ادعایی در باره حضور ملا محمد عمر رهبر طالبان در افغانستان مطرح می‌شود. طالبان نیز این اطلاعات را تایید کرده‌اند و با پخش چند تصویر گفته‌اند که ملا محمد عمر در خانه‌ی در نزدیکی یک پایگاه امریکایی در زابل زنده‌گی می‌کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала