چرا هند بجای طیارات Su-30 در نبرد با پاکستان از میگ-21 استفاده نمود

© AP Photo / Anupam Nathچرا هند بجای طیارات Su-30 در نبرد با پاکستان از میگ-21 استفاده نمود
چرا هند بجای طیارات Su-30 در نبرد با پاکستان از میگ-21 استفاده نمود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دیناکار پیری طی تبصره بر شرکت طیارات شکاری میگ-21 نیروهای هوایی هند در رویارویی با پاکستان در نشریه The Hindu (هند) علل را توضیح نموده که چرا طیارات عصری تر Su-30 وارد نبرد نشدند. معلوم شده که علت این – بیروکراسی در هند می باشد. طیارات نسبت نبود انگرهای مستحکم به صحنه نبرد انتقال داده نشده بودند.

مولف می نویسد، عواقب تاخیر بیش از حد در کار ساختمان انگرهای دارای استحکام بلند برای طیارات شکاری Su-30 نیروهای هوایی هند در نواحی استقرار مقدم هنگام نبردهای هوایی اخیر بین هند و پاکستان احساس میشد. به اساس معلومات از منبع در وزارت دفاع، پروژه اعمار آنها فقط در اواخر سال 2017، دو دهه بعد از خریداری طیارات شکاری روسی، تصویب شده بود.

منبع در وزارت دفاع میگوید:« نسبت کاغذبازی های بیروکراتیک ما نتوانستیم انگرهای مستحکم برای طیارات شکاری Su-30MKI در نزدیک خط کنترول اعمار نمائیم. کمیته امنیتی کابینه وزرا این پروژه را فقط در اواخر سال 2017 منظور نمود». از همینرو طیارات شکاری  Su-30در امتداد خط کنترول جابجا شده نتوانستند و آنها به اساس زنگ خطر از مناطق دوردست برای پیشگیری طیارات شکاری نیروهای هوایی پاکستان که سعی میکردند بر تاسیسات نظامی هند ضربات وارد کنند، به هوا بلند میشدند، این مطلب را کارمند، ضمن پاسخ به سوال راجع به اینکه چرا طیارات شکاری میگ-21 اولتر از همه یک روز بعد از ضربات از هوا بر اهداف در شهر بالاکوت وارد نبرد هوایی شدند، اظهار داشت. کارمند گفت:«برای تکمیل این پروژه سه یا چهار سال ضروری است»، اما او از ذکر نمودن تعداد انگرها و بهای امور ساختمانی امتناع ورزید. صبح 27 فبروری بیش از 20 طیاره شکاری نیروهای هوایی پاکستان در زمان کوتاه از خط کنترول عبور نمودند و سعی کردند بمب های پروازکننده H4 پرتاب نمایند، اما جلو آنها توسط هشت طیاره شکاری میگ-21 «بیزون» گرفته شد. طیارات «میراژ-2000» و Su-30MKI به هوا به اساس زنگ خطر از پایگاه های هوایی نزدیک در این منطقه بلند شدند، ولی طیارات میگ-21 نزدیکتر از همه قرار داشتند و آنها در آن واحد در محل لازم حضور یافتند و با طیارات شکاری نیروهای هوایی پاکستان وارد نبرد شدند. در جریان نبرد طیاره شکاری F-16 پاکستان سرنگون گردید، اما نیروهای هوایی هند نیز یک طیاره میگ-21 از دست داد.

نیروهای هوایی هند از روسیه اولین سیل طیارات شکاری  Su-30در سال 1996 دریافت کرد و از آن زمان هند به تعداد 272 طیاره شکاری این نوع دریافت کرده که 240 آنها در صف محاربه قرار دارند. ولی اعمار انگرهای مستحکم در معامله اولی با روسیه شامل نشده بود. نیروهای هوایی هند این پیشنهاد را در دوران که نورمان انیل کمار براون قوماندان نیروهای هوایی هند از اگست سال 2011 تا دسمبر سال 2013 بود، ارایه کرد.

تبصره کمیته دایمی امور دفاعی

کارشناسان کمیته دایمی امور دفاعی پارلمان در گزارش که در سال 2016 آماده شده بود، به تاخیر کار اعمار چنین انگرها اشاره کرده اند. در گزارش خاطرنشان گردیده:«انگرهای مستحکم حتی برای تعداد محدود طیارات شامل خدمت هم وجود ندارند».

انگرهای مستحکم طیارات را از ضربات نیروی هوایی دشمن، بشمول راکت ها، حفاظت میکنند. در سال 1965 هنگام جنگ با پاکستان نیروهای هوایی هند چند طیاره را از دست دادند که در ایستگاه های باز قرار داشتند. از چنین وضع در جنگ سال 1971 جلوگیری بعمل آمد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала