امریکا میخواهد با طیارات نامرئیSu-57 و سیستم مرگبار S-400 روسیه مبارزه کند

CC BY-SA 2.0 / Airwolfhound / E-8C JSTARS - RAF Mildenhallامریکا میخواهد با طیارات نامرئیSu-57 و سیستم مرگبار S-400 روسیه مبارزه کند
امریکا میخواهد با طیارات نامرئیSu-57 و سیستم مرگبار S-400 روسیه مبارزه کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نیروی هوایی امریکا کار ایجاد سیستم جدید شبکوی نظارت و کشف را که برای جمع آوری، تحلیل و انتقال معلومات مهم راجع به حمله دشمن در وضع محاربوی خطرناک استثنایی مدنظر گرفته شده، از جمله، زمانیکه دشمن طیارات شکاری-نامرئی، وسایل عصری دفاع هوایی و طیارات بی پیلوت محاربوی بکار می برد، تسریع میکند.

کریس اوسبورن (Kris Osborn) در نشریه The National Interest (امریکا) در ادامه می نویسد، مجتمع نو کشف هوایی سیستم دورنمایی اداره محاربوی و نظارت (Advanced Battle Management and Surveillance, ABMS) نامیده شده است. این عصری ترین سیستم تخنیکی است که باید سیستم متحد راداری کشف و تامین نابودسازی اهداف (JSTARS) را که در جمله تسلیحات قرار دارد،  تعویض نماید.

ویلیام روپیر (William Roper) معاون وزارت نیروهای هوایی در باره خریداری ها، تسلیحات و تامینات مادی-تخنیکی چندی قبل در سمپوزیوم اتحادیه نیروی هوایی اعلام داشت:«ما نمیخواهیم JSTARS را مجدداً تولید کنیم، ولی قصد ساختن چنین سیستم داریم که از سربازان و افراد پیاده بحری در وقت مارش دفاع نماید. ما میخواهیم این تخنیک را کاپی کنیم و آن را در عین حال کمتر آسیب پذیر و بدون انقطاع نمائیم».

پلان اینست، تا شبکه گره های باهم مربوط متقابل کشف و نظارت، بشمول طیارات بی پیلوت، طیارات، اقمار و غیره وسایل کشف نقل و انتقال دشمن در زمین، طراحی شود که معلومات راجع به اهداف را به نزدیکترین دستگاه کشنده مخابره نماید و در تامین نیروهای خود راجع به معلومات در حال تغییر سریع در صحنه نبرد کمک نماید. برای اولین بار این پلان در بودجه نیروهای هوایی در سال 2019 پی ریزی شده بود.

نماینده رسمی نیروهای هوایی خبر داد، این سیستم کشف ، نظارت و اداره هوایی به نسل نو تعلق دارد و برای متحدساختن وسایل هوایی و زمینی و همچنان طیارات بی پیلوت و اقمار در شبکه واحد انقطاع ناپذیر در نظر گرفته شده است. سیستم دورنمایی اداره و نظارت محاربوی ABMS باید به قوت کامل در سال های 2040 فعالیت نماید.

در دورنما مجتمع عصری ABMS با سیستم فرستنده ها و دستگاه های نظارت و کشف آن را میتوان در دستگاه های مختلف پروازی، موجو و همچنان دورنمایی، نصب کرد.

پلان نیروهای هوایی متوجه تهدیدهای دورنمایی است

سیستم متحد راداری کشف و تامین نابودسازی اهداف JSTARS بطور بسیار موثر در وضع محاربوی با سطح پائین تهدیدها، بطور مثال، در افغانستان کار مینماید، جای که امریکا در هوا سلطه مطلق دارد. اما مقیاس، شکل و سطح موثر پخش امواج راداری چنین است که JSTARS برای وسایل معاصر مدافعه هوایی دشمن آسیب پذیر می باشد. واضح است که طیارات بدون حفاظت در شرایط فعالیت های محاربوی، وقتیکه طیارات شکاری و مدافعه هوایی دشمن فعالیت میکنند، پرواز کرده نمی توانند. اما سوال اینست که کدام وسایل، سیستم های نو و تکنالوژی های اضافی را میتوان بکار برد، تا حلقه وظایف را که این مجتمع حل میکند، در شرایط پیچیده تر توسعه بخشید.

همین اکنون وسایل نو بوجود آمده که امکان اجرای این وظایف را بطور موثرتر در شرایط مقابله دشمن نیرومندتر و عصری تر فراهم می سازند. به آنها، در جمله وسایل دیگر، دستگاه مبارزه رادیو-الکترونی و تخنیک سینسری مربوط می باشد که امکان پیشبرد کشف و نظارت را در ساحات بزرگتر و دورتر، با حفظ محسوس بودن کمتر رادیوالکترونی، فراهم می سازد.

سیستم فعال JSTARS در داخل طیاره چهار انجنه بوئینگ 707 نصب شده است. از جمله 16 مجتمع JSTARS که در ترکیب نیروهای هوایی قرار دارند، 11 دستگاه در حالت کاری قرار دارند. عمله طیاره اداره و هدف گیری JSTARS میتواند از 20 نفر و بیشتر از آن تشکیل شده باشد.

وظایف JSTARS

از آغاز سال های 1990، وقتیکه طیارات JSTARS وظایف محاربوی را در جریان جنگ در خلیج فارس اجرا میکردند، این مجتمع به وسیله تعویض ناپذیر هنگام انجام عملیات مختلف مبدل گشت، چون امکان پیشبرد نظارت در ساحات بزرگ با شرایط مختلف جغرافیایی فراهم می سازد و معلومات ارزشمند و موثق کشف و همچنان معلومات راجع به فعالیت های دشمن بدست می آورد.

در ابتدا این طیارات جهت تسلیح در سال های جنگ سرد برای نظارت بر نقل و انتقال نیروهای تانک شوروی در اروپا بکار گرفته شده بود. اما به گذشت زمان این سیستم موثریت خود را در مناطق کلیدی دیگر نیز نشان داد، چون این طیارات در پروازها در امتداد سرحدات کوریای شمالی، در عراق و افغانستان استفاده میشدند. این پلتفورم وظایف را کاملاً موفقانه در تیاتر اقیانوس آرام و در نواحی مسوولیت قوماندانی جنوبی و مرکزی اجرا میکنند.

JSTARS در برآورده ساختن تقاضای در حال افزایش سریع به پیشبرد کشف و نظارت در مناطق بحری و همچنان در اداره نیروها از برکت عصری سازی استیشن های رادار که حالا در رژیم وسیع هم در خشکه و هم در بحر فعالیت میکند، مساعدت مینماید.

طیاره کشف E-8C میتواند نواحی مورد دلچسپی خاص برای طیارات بی پیلوت تثبیت کند که بعداً طیاره که در پائین محل قرار دارد، میتواند به کمک دستگاه های خود کشف دقیقتر انجام دهد.

CC BY 2.0 / pan.li53 / 100311-F-0672C-402امریکا میخواهد با طیارات نامرئیSu-57 و سیستم مرگبار S-400 روسیه مبارزه کند
امریکا میخواهد با طیارات نامرئیSu-57 و سیستم مرگبار S-400 روسیه مبارزه کند - اسپوتنیک افغانستان
امریکا میخواهد با طیارات نامرئیSu-57 و سیستم مرگبار S-400 روسیه مبارزه کند

طیارات JSTARS که برای پیشبرد فعالیت های جنگی در افغانستان فعالانه استفاده میشوند، از 11 سپتمبر 131 هزار ساعت جهت انجام وظایف محاربوی پرواز نموده اند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала