عمران خان از ایجاد یک «حکومت خوب» در افغانستان خبر داد

© Photo / IK / IKعمران خان
عمران خان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نخست وزیر پاکستان از تشکیل یک حکومت جدید در افغانستان خبر داد و گفت: "یک حکومت خوب در افغانستان ایجاد خواهد شد، حکومتی که از همه افغان‌ها نمایندگی خواهد کرد. جنگ خاتمه می‌یابد و صلح در آنجا (افغانستان) برقرار می‌شود."

به گزارش اسپوتنیک، عمران خان، نخست وزیر پاکستان با اشاره به دور اخیر مذاکرات بین امریکا و گروه طالبان گفته است که صلح "به زودی" در افغانستان برقرار می شود.
وی که دیروز جمعه (24 حوت) در جمعی از مردم در منطقه قبایلی باجور در نزدیکی مرز با افغانستان سخن می گفت ابراز داشت که، که روند کنونی صلح به ثبات، بهبود تجارت و رفاه اقتصادی در منطقه منجر خواهد شد.

نخست وزیر پاکستان افزود: "مذاکرت با طالبان آغاز شده است. اگر خواست خدا بود، برادران ما در افغانستان در آینده نزدیک در صلح کنار هم زندگی خواهند کرد."

عمران خان حتی از تشکیل یک حکومت جدید در افغانستان خبر داد و گفت: "یک حکومت خوب در افغانستان ایجاد خواهد شد، حکومتی که از همه افغان‌ها نمایندگی خواهد کرد. جنگ خاتمه می‌یابد و صلح در آنجا (افغانستان) برقرار می‌شود."  

انتقاد شدید عبدالله از اظهارات محب در مورد خلیلزاد - اسپوتنیک افغانستان
انتقاد شدید عبدالله از اظهارات محب در مورد خلیلزاد

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان نیز هفته گذشته پس از پایان دور پنجم مذاکرات بین امریکا و نمایندگان طالبان در قطر که 16 روز طول کشید، از "پیشرفت"‌های در این مذاکرات خبر داده بود.
مشاور امنیت ملی افغانستان با اشاره به اظهار نظر شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان در مورد "پیشرفت" در مذاکرات امریکا با طالبان، این پرسش را مطرح کرد که چگونه وزیر خارجه پاکستان از جزییات این مذاکرات آگاه شد درحالیکه تا کنون حکومت افغانستان از آن مطلع نمی‌باشد.
نخست وزیر پاکستان در حالی در مورد مذاکرات صلح بین امریکا و نمایندگان گروه طالبان اظهار نظر می‌کند که حکومت افغانستان گفته است از جزییات این مذاکرات اطلاعی ندارد.

محب که برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد به امریکا رفته بود، روز پنجشنبه (۲۳ حوت) در صحبت با خبرنگاران در امریکا گفته است، که زلمی خلیل‌زاد به خاطر هدف شخصی‌اش می‌خواهد در افغانستان حکومت موقت ایجاد کرده و خود در رأس آن قرار بگیرد.

محب همچنان از شیوه‌ی مذاکرات بین امریکا و نمایندگان طالبان در قطر انتقاد کرده و گفته است، که در این مذاکرات هیچ «شفافیتی» وجود ندارد.
او افزوده است، که زلمی خلیل‌زاد در مورد مذاکرات امریکا با گروه طالبان، با حکومت افغانستان مشوره نمی کند.
به گفته‌ی او:- "ما تنها بخش‌های کوچک معلومات درباره این مذاکرات را به‌دست می آوریم… آخرین افرادی‌که درباره این مذاکرات آگاه می‌شوند، ما هستیم".
محب این اظهارات را در حالی مطرح کرده است، که پنجمین دور مذاکرات میان نمایندگان امریکا و گروه طالبان که تاکنون طولانی‌ترین مذاکرات میان دو طرف بوده،‌ روز سه‌شنبه (۲۱ حوت) به پایان رسید.
پس از پایان این دور مذاکرات، زلمی خلیل‌زاد در چند تویت پی‌هم اعلام کرد، که در این مذاکرات روی پیش‌نویس مبارزه با تروریسم و بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان توافق شده است.
خلیل‌زاد همچنان نوشته بود، که تاکنون هیچ توافقی نهایی نیست اما همه‌ی طرف‌ها می‌خواهند که جنگ در افغانستان پایان یابد.
او افزوده بود، که وقتی پیش‌نویس دو مورد اول نهایی شود، طالبان و سایر افغانستانی ها به‌شمول حکومت افغانستان مذاکرات بین‌الافغانی را در مورد توافق سیاسی و آتش‌بس فراگیر آغاز خواهند کرد.
گروه طالبان نیز در اعلامیه‌ای نوشته بود، که در این دور مذاکرات روی بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان و «استعمال نشدن خاک افغانستان به ضرر کسی» بحث و گفت‌وگو شده است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала