تیره شدن روابط میان واشنگتن و کابل پس از مذاکرات با طالبان

© Photoمذاکرات امریکا و طالبان در قطر
مذاکرات امریکا و طالبان در قطر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روزنامه واشنگتن پست در گزارشی از تیره شدن روابط میان واشنگتن و کابل پس از گفتگو های صلح امریکا با طالبان خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک، روزنامه امریکایی " واشنگتن پست" در گزارشی نوشت که روابط میان اداره دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده و دولت افغانستان در سال های اخیر در زمینه اختلافات در مورد مذاکرات با نمایندگان گروه طالبان به پایین ترین سطح خود رسیده است.
روزنامه خاطر نشان می سازد که، مقامات افغان ناراضی هستند ازاینکه آنها در واقع اصلا از روند مذاکرات که به رهبری زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای افغانستان رهبری می شود، در حاشیه قرار گرفته شدند.   
اخیر حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور غنی در سفر به واشنگتن ابراز داشت که زلمی خلیلزاد در پی ایجاد حکومت موقت است که خود در راس آن قرار بگیرد. او با اشاره به مذاکرات صلح گفت، این روند شفافیت لازم را ندارد.
آقای محب که برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد به امریکا رفته بود، این موضوع را در صحبتی با خبرنگاران امریکایی دیروز در واشنگتن گفته است.
دیوید هیل، معاون سیاسی وزارت خارجه امریکا، در دیدار با حمدالله محب با رد انتقاد او گفته که زلمی خلیل‌زاد نماینده‌ وزارت خارجه‌ آمریکا است و "حمله بر خلیلزاد، حمله بر وزارت خارجه امریکا است."
مشاور امنیت ملی افغانستان گفته که زلمی خلیلزاد در مورد مذاکرات امریکا با گروه طالبان، با حکومت افغانستان مشورت نمی‌کند و معلومات کمی به دولت ارائه می‌شود.
زلمی خلیلزاد چند ماه قبل به عنوان نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان تعیین شد. او در پنج دور گفت‌و‌گوی صلح افغانستان به عنوان نماینده امریکا حضور داشت.
دراین نشست‌ها با وجود درخواست‌های مکرر حکومت افغانستان برای گفت‌وگو با طالبان، این گروه حاضر به مذاکره با دولت افغانستان نشدند.
درهمین حال سفیر امریکا در کابل در پاسخ به این گفته‌های محب نوشته که امریکا‌یی‌ها و افغان‌ها در کنار هم در برابر هراس افگنی جنگیده و وظیفه همه است که به قهرمانان و کسانی که جان‌های شان را از دست داده، حرمت بگذارند. 

حمدالله محب - اسپوتنیک افغانستان
محب: توافق با طالبان پایان تهدید تروریسم نیست

جان بس سفیر امریکا در کابل گفت: «فساد در افغانستان و سوء استفاده از تجهیزات، پول و سایر کمک‌ها که از سوی مردم امریکا فراهم می‌شود، بی‌‎حرمتی به جان باختگان ماست؛ همینگونه هر افغانی که منافع شخصی و سیاسی خود را بر منافع ملی و فرصت حاضر برای دستیبابی به هدفی که برای آن شمار زیادی قربانی داده اند.
گفت‌وگوهای صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان پس از شانزده روز، سر انجام روز سه‌شنبه (12 مارچ) به پایان رسید.
پس از آن زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان گفت که دو طرف روی "پیش‌نویس" خروج نیروهای امریکایی ها از افغانستان و تضمین‌‌هایی برای مبارزه علیه تروریسم "توافق" کرده‌‍اند.
"رابرت پالادینو" سخنگوی وزارت خارجه امریکا اعلام کرد که واشنگتن و طالبان در گفت‌وگوهای اخیر «پیشرفت معنی‌دار» داشته و توافق کردند که برای برقراری صلح دو طرف باید بر روی چهار محور موافقت کنند. با اینهمه، گروه طالبان خبرنامه‌ای منتشر و یکبار دیگر تاکید کرده که هیچ توافقی برای مذاکره با دولت افغانستان و آتش‌بس صورت نگرفته است.
با اینهمه، گروه طالبان خبرنامه‌ای منتشر و یکبار دیگر تاکید کرده که هیچ توافقی برای مذاکره با دولت افغانستان و آتش‌بس صورت نگرفته است.
در همین حال رئیس‌جمهور غنی یک روز پس از پایان گفت‌وگوهای شانزده روزه نمایندگان امریکا و طالبان در دوحه قطر، گفت که حکومت افغانستان بود که خواهان همکاری جامعه جهانی در پیشبرد روند صلح شد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала