رئیس جمهور فرمان درج اسم قوم سادات در شناسنامه الکترونيکى را صادر کرد

© Photo / اداره ثبت احوال نفوس/فیسبوکشناسنامه های برقی افغانستان
شناسنامه های برقی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در فرمان آقای غنی آمده است که اسم «قوم سادات» بر اساس تقاضای این قوم و با توجه به قرار قضایی شورای عالی دادگاه عالی در تذکره‌ الکترونیکی درج خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از " پژواک افغانستان" رئیس جمهور طی فرمانی دستور داد که نام قوم سادات در شناسنامه‌های الکترونیکی درج گردد تا بدین ترتیب نام سادات رسما به اقوام ساکن افغانستان اضافه شود.
این فرمان را رئیس جمهورروز گذشته (24 حوت) صادر نموده است.
در این فرمان آمده است: "به اساس تقاضای قوم سادات مبنی بر درج اسم قوم‌شان در تذکره الکترونیکی تابعیت و با توجه به قرار قضایی شماره 27 مورخ 31/5/1396 شورای عالی ستره محکمه جمهوری اسلامی افغانستان و گزارش کمیسیون مندرج حکم شماره 1985 مورخ 14/6/1396 مقام ریاست جمهوری ا.ا؛ درج رسمی اسم قوم سادات در تذکره الکترونیکی تابعیت منظور است."
این در حالی است که بزرگان قوم سادات از یک سال به این طرف در تلاش درج این قوم در شناسنامه‌های الکترونیکی بودند.
هفته پیش آقای غنی در یک نشست بزرگ با بزرگان و فعالان قوم سادات به آنان وعده داده بود که این خواسته شان را برآورده خواهد کرد.
گفتنی است که رییس‌جمهور غنی روز سه‌شنبه (۲۱ حوت) در دیدار با شماری از بزرگان، متنفذین، علما و جوانان سادات در قصر سلام خانه به آنان وعده داده بود که فرمانی صادر خواهد کرد تا سادات به عنوان یک قوم در این کشور به رسمیت شناخته شود.سادات به دنبال داغ شدن بحث صدور تذکره الکترونیکی در افغانستان، خواهان درج نام‌شان به عنوان یک قوم در این تذکره شده بودند.
یادآوری می کنیم، که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، در سیزدهم ثور سال روان خورشیدی، نخستین شناس‌نامه برقی را به دست آورد و از این برنامه اعلام پشتیبانی کرد. در همان روز داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرایی کشور در یک نشست خبری مخالفت خود را با این برنامه اعلام کرد. عبدالله گفت، که تصمیم توزیع شناس‌نامه‌های برقی بدون توافق رهبری حکومت و مردم گرفته شده است، لذا مشروعیت ندارد.
این در حالیست، که بیش از نیمی مردم افغانستان با درج واژه افغان برای همه شهروندان این کشور مخالف می باشند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала