آیا توافق صلح بدون حکومت افغانستان قابل قبول است؟

© AP Photo / Alik Kepliczآیا توافق صلح بدون حکومت افغانستان قابل قبول است؟
آیا توافق صلح بدون حکومت افغانستان قابل قبول است؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جنرال گل محمد مجاهد می‌گوید که توافقات بدون حکومت نمی‌تواند صلح بیاورد و هیچ شهروند افغانستان نمی‌تواند که نظامیان خارجی در کشورشان وجود داشته باشد ولی نمی‌توان نظام و ساختار که در حکومت است را نادیده گرفت.

برخی از منابع گزارش دادند که نمایندگان امریکا و گروه طالبان پس از 16 روز گفتگو پی هم در قطر در باره مبارزه با هراس‌افگنی و خروج نیروهای امریکایی از افغانستان توافق نموده‌اند. طالبان گفته‌اند که هر نوع ارتباط با گروه‌های تروریستی به شمول القاعده را قطع می‌کنند.

گفته می‌شود که این توافقنامه به دو زبان (انگلیسی و پشتو) تحریر یافته است.

در این زمینه جنرال محمد گل مجاهد کارشناس مسائل نظامی به خبرگزاری بین‌المللی اسپوتنیک می‌گوید: 

«این یک توافق نه بلکه یک تفاهم است، نظر به گزارش‌های که صورت گرفته طالبان حاضر استند ارتباطات خود را به تمام گروه‌های تروریستی به شمول القاعده قطع نموده و علاوه براین علیه آنها مبارزه انجام دهند. نقطه دوم خروج نیروهای خارجی از افغانستان است که طی آن گفتگوهای صورت گرفته است. موارد دیگری مانند گفتگو با حکومت و آتش بس است که این دو مورد را طالبان می‌گویند که توافق روی آنها صورت نگرفته است.»

به گفتۀ آقای مجاهد بهتر می‌بود که این دو مورد هم روی توافق گنجانیده می‌شد (گفتگو با حکومت و آتش‌بس) که البته به خیر مردم افغانستان می‌بود.

امریکا باعث حذف دولت افغانستان از مذاکرات صلح با طالبان شد - اسپوتنیک افغانستان
امریکا باعث حذف دولت افغانستان از مذاکرات صلح با طالبان شد

جنرال مجاهد ضمن جواب دادن به سوال که در صورت توافق نهایی مواردی از پیمان امنیتی نقض خواهد شد، گفت:

«پیمان امنیتی یک بعد حقوقی دارد بحث اش جدا است، اما در صورت که این چهار محور عملی نشود هیچ گاه نمی‌توان به یک صلح پایه‌دار دست پیدا کرد. عملی شدن این چهار محور به نفع افغانستان است.»

جنرال گل محمد مجاهد می‌گوید که توافقات بدون حکومت نمی‌تواند صلح بیاورد و هیچ شهروند افغانستان نمی‌تواند که نظامیان خارجی در کشورشان وجود داشته باشد ولی نمی‌توان نظام و ساختار که در حکومت است را نادیده گرفت.

وی پیرامون واکنش حکومت افغانستان در بارۀ توافق میان امریکا و طالبان گفت:

«به نظر من اگر حکومت افغانستان شامل مذاکرات نشود و با آنها توافق صورت نگیرد، معنی صلح یعنی چه؟ طالبان با کی صلح می‌کنند؟ در طول سالهای که گذشت حکومت افغانستان با نیروهایش در پهلوی امریکایی‌ها موجود بوده و در راه مبارزه با تروریسم شهید داده و نیروهای کشور همین لحظه از حاکمیت افغانستان دفاع می‌کنند. توافق بدون حکومت افغانستان منطقاً قابل قبول نیست.»

جنرال محمد گل مجاهد در مورد نقش روسیه از آغاز مذاکرات صلح برای افغانستان  گفت:

«روسیه یک کشور قدرتمند است. روسیه، چین، ایران، پاکستان و کشورهای منطقه رول مهم در افغانستان دارند. امید ما از روسیه همین است که ما را در راه صلح کمک بیشتر نمایند تا از این بدبختی و خونریزی که در افغانستان سال‌های سال درگیر آن استیم رها شویم.  بدون شک روس‌ها در افغانستان رول بسیار قوی دارند و می‌توانند در راه صلح افغانستان را کمک نمایند.»

همچنان سخنگوی وزارت خارجه امریکا اعلام کرد که واشنگتن و طالبان در گفت‌وگوهای اخیر «پیشرفت معنی‌دار» داشته و توافق کردند که برای برقراری صلح دو طرف باید بر روی چهار محور موافقت کنند: مبارزه با تروریسم، خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و ایجاد آتش‌بس می‌باشد. اما گزارشی وجود دارد که طالبان بر سر تعریف مفهوم "تروریسم" با امریکا به مشکل برخورده است.

این در حالیست که، شماری از اعضای شورای عالی صلح معتقد‌اند که امریکا عمدا دولت و مردم افغانستان را از مذاکرات صلح دور نگه می‌دارد تا زمانی که پایان عمر حکومت وحدت ملی فرا برسد. پس از ماه جوزا بحث حکومت موقت که خواست طالبان است، مطرح خواهد شد و در صورت اجرایی شدن این برنامه، گفتگو با حکومت موقت دنبال خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала