شهردار تهران: زیبایی‌های شهر را مدیون کارگران افغانستانی هستیم

© Photoشهردار تهران: زیبایی‌های شهر را مدیون کارگران افغانستانی هستیم
شهردار تهران: زیبایی‌های شهر را مدیون کارگران افغانستانی هستیم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
برای نخستین بار به همت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران جشن آغاز سال نو ویژه کارگران افغانستانی شاغل در شهرداری تهران عصر سه شنبه 28 حوت در فضایی شاد و سرشار از صمیمیت بین ایرانیان و افغانستانی ها برگزار شد و مدیران شهری پایتخت نشان دادند نباید زحمت کشان پایتخت، از هر ملیت و قومیتی را فراموش کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، برخی با لباس پاکبان و بعضی با لباس های دیگر به ایوان شمس آمده اند تا در واپسین روزهای سال 1397 در کنار همکارانشان در شهرداری تهران میهمان جشنی باشند که به یمن سال ها فعالیت و کوشش آنان برگزار شده است.

برای نخستین بار به همت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران جشن آغاز سال نو ویژه کارگران افغانستانی شاغل در شهرداری تهران عصر سه شنبه 28 حوت در فضایی شاد و سرشار از صمیمیت بین ایرانیان و افغانستانی ها برگزار شد و مدیران شهری پایتخت نشان دادند نباید زحمت کشان پایتخت، از هر ملیت و قومیتی را فراموش کرد.

افغانستانی ها حضور پررنگی داشتند، با خانواده آمده بودند و از اینکه مراسمی ویژه آنان برگزار شده بود خوشحال بودند؛ همهمه بین آنان با زبان های دری و حتی پشتو از سویی به گوش می‌رسید، از سوی دیگر صدای کودک افغانستانی، حضور اعضای خانواده این پاکبانان را نشان می‌داد.

شادی و شعف مهاجران افغانستانی وقتی نوای موسیقی محلی دیار احمدشاه مسعود در سالن پیچید افزون شد؛ صدای ممتد سوت و کف افغانستانی ها همه جا را فرا گرفت و نکته جالب توجه تر اینکه همین افراد که هنگام پخش موسیقی کشورشان سوت و کف می‌زدند، در زمان سخنرانی مسئولان ایرانی و افغانستانی، با نظم و سکوت کامل شنونده سخنرانان بودند و همراهی کاملی برای برگزاری برنامه داشتند.

  • مرز فرهنگی بین ملت ایران و افغانستان وجود ندارد

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در این آیین گفت: باوجود مرز سیاسی بین دو کشور ایران و افغانستان اما مرز فرهنگی به دلیل آداب و سنن مشترک بین دو ملت وجود ندارد.

محمدرضا جوادی یگانه افزود: افغانستانی ها ریشه های مشترک فراوانی با ایرانیان دارند و یکی از مهمترین آنها جشن نوروز و تقویم مشترک خورشیدی است.

وی به جشن ها و آیین های مردم افغانستان به مناسبت نوروز باستانی اشاره و بیان کرد: روز اول حمل در افغانستان باعنوان دهقان نامگذاری شده است و برگزاری جشن های مختلف در ولایت های مختلف این کشور با رنگ و بوی باستانی توجه هر بیننده ای را جلب می‌کند.

جوادی یگانه همچنین با تقدیر از مساعدت و دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر برداشتن محدودیت های آموزشی برای مهاجران افغانستانی ساکن ایران تصریح کرد: افغانستانی ها مردمی با استعداد و دارای هوش بالا هستند و کسب 3 رتبه برتر در کنکور ارشد امسال توسط دانشجویان این کشور تاییدی بر این مطلب است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران همچنین از رسانه ها درخواست کرد که موفقیت های افغانستانی های مقیم کشورمان را بیش از پیش اطلاع رسانی کنند.

  • من نژادپرست نیستم

پس از سخنرانی معاون شهردار تهران، کلیپی از اشکان خطیبی بازیگر ایران پخش شد که در آن پویش «من نژادپرست نیستم» را برای دفاع از بی مهری برخی افراد نسبت به افغانستانی ها راه اندازی کرده است.

وی پس از این کلیپ با دعوت مجری برنامه همراه با فرشته حسینی بازیگر افغانستانی روی سن آمد و از بعضی اتفاقات و بی مهری ها عذرخواهی کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала