آیا ایالات متحده خواهان برکناری مشاور امنیت ملی افغانستان است؟

© Photo / Embassy of Afghanistan, Washington, D.C. / Embassy of Afghanistan, Washington, D.C.حمدالله محب
حمدالله محب - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
امریکایی‌ها بطور مستقیم نمی‌توانند از دولت بخواهند که مشاور امنیت ملی را برکنار کند، اما همین که امریکایی‌ها گفته‌اند که دیگر با آقای حمدالله محب کار نمی‌کنند به طور غیرمستقیم به این اشاره می‌کنند که حکومت او را بر کنار کند.

حمدالله محب، مشاور شورای امنیت رییس‌جمهور غنی، گفته است که رسیدن به یک توافق با طالبان الزامأ به معنی پایان تهدید تروریسم نیست.

اخیرا نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در بارۀ افغانستان در نیویارک برگزار شده بود.

در این نشست آقای محب گفت که پنج سال اخیر، ما را به صلح نزدیکتر ساخته است. افغانستان و جهان در ارتباط به امکان صلح و نگرانی‌ها و ابهاماتی که آن را احاطه کرده است، حرف می‌زند.

آقای محب از گروه طالبان خواست که به گفت‌وگوهای بین‌الافغانی روبیاورند و به جنگ و خشونت در کشور پایان دهند.

در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، آقای محب از شیوه‌‌ مذاکرات بین امریکا و نمایندگان طالبان در قطر انتقاد کرده و گفته است، که در این مذاکرات هیچ شفافیتی وجود ندارد.

آقای حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان همچنان زلمی خلیل‌زاد نماینده‌ی ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان را متهم کرده گفت که خلیل‌زاد به خاطر هدف شخصی‌اش می‌خواهد در افغانستان حکومت موقت ایجاد کرده و خود در رأس آن قرار بگیرد.

این اظهارات آقای حمدالله محب، امریکا را برآشفته کرد و در واکنش با این گفته‌ها آقای دوید هیل معاون وزارت خارجه امریکا در امور سیاسی گفت که زلمی خلیل‌زاد نماینده‌ی وزارت خارجه‌ امریکا است و «حمله بر خلیل‌زاد، حمله بر وزارت خارجه امریکا» است. او در عین حال هشدار داده است، که این اظهارات پیوندهای دو طرفه بین امریکا و افغانستان و همچنان روند صلح را با چالش مواجه خواهد کرد.

قطع روابط امریکا با حمدالله محب - اسپوتنیک افغانستان
قطع روابط امریکا با حمدالله محب

به گفته آقای مژده وحید مژده، کارشناس سیاسی افغانستان آمریکایی‌ها به طور غیر مستقیم تلاش می‌کنند که شخص دیگری جانشین آقای محب شود:

"بدون تردید امریکایی‌ها بطور مستقیم نمی‌توانند از دولت بخواهند که مشاور امنیت ملی را برکنار کند، اما همین که امریکایی‌ها گفته‌اند که دیگر با آقای حمدالله محب کار نمی‌کنیم به طور غیرمستقیم به این اشاره می‌کند که حکومت او را بر کنار کند و شخص دیگر را بجای وی مقرر کند. طوری که ما می‌دانیم کار بالای آن جریان دارد که شخص دیگری جانشین آقای محب شود، زیرا پست مشاوریت امنیت جایگاه خاص است و امریکایی‌ها با این اداره همیشه سر و کار دارند. اگر طرف امریکا نخواهد که تماس‌های خود را با این مقام ادامه بدهد، این بدان معنا است که حکومت افغانستان شخص دیگر را باید به این مقام بگمارد".

وی همچنین گفت:

"من تا جای که می‌دانم آقای اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان آدم تقابل با امریکا نیست و نمی‌توان پیشبینی کرد که چنین تقابل ایجاد شود و با امریکا مناسبات قطع شود، بلکه بعد از این جریان من فکر می‌کنم که جانشین آقای محب شخص دیگری تعین خواهد شد که مناسبات خوبی با امریکا داشته باشد".

آقای مژده برعلاوه افزود که تنش‌ها میان امریکا و اداره مشاوریت ملی افغانستان در اثر انتقاد آقای محب به آقای خلیلزاد به وجود آمده و آقای خلیلزاد برحال اکنون از طرف امریکایی‌ها رئیس تیم مذاکرده‌کننده است و به همین دلیل به نظر می‌رسد که موضوع مذاکرات برای امریکایی‌ها بسیار مهم است و امریکا نمی‌خواهد کوچکترین انتقاد و اعتراض کسی را روی این موضوع بشنوند.

هرچند روابط کابل با واشنگتن در دوره ریاست جمهوری حامد کرزی با فراز و فرودهای فراوان روبه رو بود، اما در پنج سال گذشته حکومت وحدت ملی این نخستین بار است که تنش‌ها در روابط ارگ و کاخ سفید به این اندازه جدی شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала