انتقاد تند اسماعیل خان از امریکا، عربستان سعودی و قطر

© Wikipedia / Employee of the United States Embassy in Kabulمحمد اسماعیل خان
محمد اسماعیل خان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رهبر جهادی به صراحت قطر، عربستان سعودی و ایالات متحده امریکا را متهم به دخالت در روند صلح افغانستان کرد.

به گزارش اسپوتنیک؛ به نقل از رسانه های خبری افغانستان، اسماعیل خان یک تن از رهبران جهادی در سخنرانی خود روز گذشته در همایشی که در شهر هرات برگزار شده بود گفت، "قطر کشوری است که جمعیتش به ولسوالی انجیل هرات نمی‌رسد و مساحتش هم به نیمی از ولایت هرات نمی‌رسد، قصد دارد تا نمایندگان خاص خود را در دور جدید مذاکرات صلح جا به جا کند."

به گفته او، صلح افغانستان در حال حاضر در گرو کشورهای عربی، سعودی و امریکا است؛ این کشورها صلح را به گروگان گرفته‌اند و آنان باید بگذارند که "افغان‌ها" خودشان صلح را به کشور بیاورند تا همان صلحی پدید بیاید که مردم انتظارش را دارند. 

اسماعیل خان به اسپوتنیک: یکی از فرماندهان دوستم مرا به طالبان تسلیم کرد - اسپوتنیک افغانستان
اسماعیل خان به اسپوتنیک: یکی از فرماندهان دوستم مرا به طالبان تسلیم کرد

این فرمانده و رهبر جهادی در ادامه صحبت‌هایش تاکید کرد که صلح باید از طریق گفتگو و سازش میان مجاهدین، فعالان مدنی، همفکران و طالبان صورت بگیرد تا کشور از بحران و جنگ 40 ساله نجات یابد.

به گفته او، صلح افغانستان، مسئله‌ای بسیار پیچیده است و هم اکنون اکثریت کشورهای دنیا در آن قرار دارند؛ این مسئله برای حل اساسی باید توسط مردم افغانستان پیش برده شود و غیر از آن راه حلی را ندارد.

امیر محمد اسماعیل خان در ادامه صحبت‌هایش با قدر دانی از طالبان برای پذیرش درخواست دو سال قبل وی در مراسم 24 حوت مبنی بر مذاکره رو در رو با مجاهدین، خواهان این شد که این مذاکرات همچنان ادامه داشته باشد تا صلحی کاملا بین الافغانی شکل بگیرد.

او در سخنرانی‌اش در مراسم 24 حوت سال 1395، از طالبان خواسته بود که به جای روی آوردن به کشورهای دیگر برای حل مشکلات افغانستان، با مجاهدین گفتگو کنند.

وی با اشاره به اینکه جنگ افغانستان، به نفع کشورهای بیرونی است، بیان کرد می‌بایستی طالبان به این قضیه آگاه باشند و نگذارند که آتش جنگ همچنان افروخته باقی بماند.

این عضو برجسته حزب جمعیت اسلامی افغانستان در ادامه از مردم کشور خواهان این شد که در شرایط حساس فعلی، برادرانه و خواهرانه وحدت داشته باشند و از هرگونه تعصب و تفرقه دوری کنند.

او گفت: "یکی از تبعات منفی جنگ‌های افغانستان، تفرقه‌های سمتی، گروهی و حزبی بوده که متاسفانه در حکومت فعلی، تصعبات قومی هم به آن علاوه شد؛ باید با صلحی همه جانبه، به این اتفاقات بد پایان داد."

گفتنی است در این مراسم، تعداد بی شماری از مجاهدین، فعالان سیاسی، فرهنگیان و مردم حضور داشتند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала