روند گزینش شرکت کنندگان جرگه مشورتی صلح آغاز می شود

© Sputnikروند گزینش شرکت کنندگان جرگه مشورتی صلح آغاز می شود
روند گزینش شرکت کنندگان جرگه مشورتی صلح آغاز می شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان می گوید، که روند گزینش شرکت کنندگان جرگه مشورتی صلح به زودی آغاز می شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، سید احسان طاهری سخنگوی شورای صلح افغانستان درباره گزینش شرکت کنندگان در جرگه مشورتی صلح گفت:- "وقتی که ما می گویم انتخابات در سطح ولایات و ولسوالی های کشور انجام می شود، به این معنی که شورای ولایتی و کمیته مشخص انتخاباتی مدیریت می کند، مردم جمع می شوند چند نفر کاندید می شوند، انتخاب می شوند و فورا اعلام می شود".

در همین حال، شماری از اعضای مجلس نمایندگان تآکید دارند، که برای تاثیری گذاری جرگه صلح، نباید این جرگه بشکل سلیقوی و یاهم فرمایشی برگزار شود.

عرفان الله عرفان،  معاون دارالانشاء مجلس نماینده‌گان بیان میدارد:- "اگر جرگه صلح فرمایشی باشد در این صورت فکر نکنم مردم این را قبول کیند و تاثیر خود را هم نخواهد داشت وانتقاد ها را بر حکومت بیشتر خواهد ساخت".

هدف از برگزاری این جرگه مشورتی این گفته شده است، که حکومت برای عملی ساختن طرح صلح از نمایندگان مردم در جرگه ی مشورتی صلح نظر خواهی می کند. اما چگونگی گزینش نماینده گان مردم در این جرگه با اما و اگرها همراه شده است.

جرگه مشورتی صلح به تاخیر افتاد - اسپوتنیک افغانستان
جرگه مشورتی صلح به تاخیر افتاد

از سویی هم، کارشناسان به این باور اند که دقت بیشتر در انتخاب  شرکت کننده گان جرگه صلح اعتماد و تاثیر گذاری در روند صلح را بیشتر خواهد ساخت.

سید علی کاظمی، عضو مجلس نمایندگان در این زمینه می‌گوید:- "وقتی که جرگه صورت می گیرد، احزاب، گروپ ها و اپوزسیون هم تصمیم بگیرد و حضور پررنگ در جرگه داشته باشند امید حکومت بتواند از نماینده گان واقعی دعوت کند".

یادآوری می کنیم، که قرار است که این جرگه با حضور دو هزار نفر از سراسر افغانستان برگزار شود. محمد عمر داوودزی، رییس دارالانشای شورای عالی صلح از این پیش گفته بود، که در صورت نیاز برای به نتیجه رسیدن بحث‌ها نشست برای دو روز دیگر نیز قابل تمدید است و برای ‘همه شمول بودن' نیز شمار شرکت کنندگان ممکن بیشتر شود.

داوودزی، همچنان گفته بود که طالبان نیز می‌توانند در این جرگه اشتراک کنند اما دعوت رسمی از آنها از صلاحیت کمیسیون برگزاری جرگه است.

این جرگه قرار بود که برای سه روز در ماه حوت سال گذشته در کابل برگزار شود، اما، به دلیل سردی هوا و نیز به دست آوردن دیدگاه‌های همه شمول به تاخیر افتاد. حالا انتظار می‌رود که این جرگه بتاریخ  نهم ماه ثور سال روان برگزار شود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала