ترامپ با بلندی های جولان از اسرائیل و نیتانیاهو حمایت میکند

© AP Photo / Sebastian Scheinerترامپ با بلندی های جولان از اسرائیل و نیتان یاهو حمایت میکند
ترامپ با بلندی های جولان از اسرائیل و نیتان یاهو حمایت میکند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور ترامپ در روز پنجشنبه اعلام داشت که امریکا باید بلندی های مناقشوی جولان را به مثابه خاک اسرائیل به رسمیت بشناسد. او بدینوسیله به بینیامین نیتانیاهو صدراعظم اسرائیل در آستانه انتخابات هدیه ارزشمندی اهدا کرد، اما بر سیاست چندین دهه امریکا در شرق نزدیک خط بطلان کشید.

مارک لیندلر (Mark Landler) و ادوارد وونگ (Edward Wong) در روزنامه The New York Times (امریکا) در ادامه می نویسند، ترامپ را به اعلامیه در تویتر با پافشاری تمام متحد نزدیک او نیتانیاهو وادار می ساخت که به خاطر باقی ماندن در مقام صدرات اسرائیل سرسختانه تلاش می ورزد. در تاریخ 9 اپریل در اسرائیل انتخابات برگزار میگردند و دلیل عمده نیتانیاهو — همین دوستی با رئیس جمهور امریکا می باشد.

ولی این اقدام ترامپ، باوجود تمام محبوبیت او در اسرائیل و در بین یک عده کانگرس مینان، به احتمال زیادی، با محکومت همگانی مواجه خواهد شد. سازمان ملل متحد اشغال بلندی های جولان را از سال 1967، وقتیکه نیروهای اسرائیلی در زمان جنگ اعراب و اسرائیل تقریباً یک هزار کیلومترمربع منطقه بلند صخره یی کوهستانی سوریه را اشغال نمود، به رسمیت نمی شناسد.

این همچنان باعث انعکاس در تمام شرق نزدیک خواهد شد و پلان ترامپ در باره حل فلسطین-اسرائیل را با تهدید مواجه خواهد ساخت. رهبران عرب که قصر سفید جهت کسب حمایت آنها تلاش می ورزید، حالا مجبور خواهند بود در دورنما بطور نهایی با سرزمین های وداع نمایند که مدت زمان طولانی عربی محسوب میشدند.

اعلامیه ترامپ اهمیت عملی ندارد. مذاکرات در باره موقف بلندی های جولان پیشبرده نمی شوند و هیچ چیزی نشان دهنده آن نیست که اسرائیل آنها را ترک خواهد کرد. برعلاوه این، امریکا هر گونه محکوم نمودن این اقدام را از جانب شورای امنیت سازمان ملل متحد ویتو خواهد کرد.

اما این حادثه از این نقطه نظر جالب است که آماده بودن ترامپ را به نادیده گرفتن موازین دیپلوماتیک و واردنمودن جریان تازه در جروبحث راجع به سرنوشت شرق نزدیک خاطرنشان می سازد که در ماهیت از سال های 1970 تغیر نکرده است.

ترامپ در مصاحبه با « Fox News» که در روز جمعه منتشر گردید، اعتراف نمود، «من مدت ها قبل راجع به این می اندیشیدم». ترامپ اعلام داشت:« همه روسای جمهوری می گفتند:" این کار را باید انجام داد"، اما فقط تنها من به این کار مبادرت ورزیدم».

این فرضیه را که به این اقدام او را آرزوی کمک به نیتانیاهو در انتخابات آینده وادار ساخته، ترامپ رد کرد و اعتراف نمود که چلنج های کمتری را تصور میکند که در برابر صدراعظم اسرائیل قرار دارند. او پذیرفتن نیتانیاهو در روز دوشنبه در قصر سفید به حضور پلان میکند.

ولی با تفاوت از فیصله انتقال سفارت امریکا از تل ابیب به اوریشلم — ترامپ توسط آن فقط وعده ماقبل انتخاباتی خود را عملی ساخت که قبل از او نامزدان دیگر نیز چنین وعده ها میدادند — ترامپ تا به حال تائید کانگرس را در باره به رسمیت شناختن بلندی های جولان کسب نه کرده است. برعلاوه، روسای جمهوری امریکا قبل از او این موضوع را بالا نمی کردند و این اقدام رسم تعظیم به نیتانیاهو معلوم میشود.

رهبر اسرائیل از این فیصله در ملاقات با مایک پومییو در اوریشلم استقبال نمود. نیتانیاهو، در حالیکه از خوشی می درخشید، خبر داد:«رئیس جمهور ترامپ همین اکنون گام تاریخی برداشت». او افزود:«یک گام دیگر»، و خبر داد که به رئیس جمهور زنگ زد و از نام مردم اسرائیل از رئیس جمهور تشکر نمود.

شخصیت های رسمی فلسطین — و اداره آنها که ترامپ با فیصله انتقال سفارت به اوریشلم کنار زده بود — پیشبینی کردند که اقدام اخیر رئیس جمهور در منطقه موج نو خشونت ها را دامن خواهد زد.

صائیب عریقات مذاکره کننده مجرب در تویتر خود پرسید:« روز آینده چه چیز را برای ما آماده می سازد؟». و خود به آن پاسخ داد:«بی ثباتی و خونریزی».

اعلامیه ترامپ به آخرین اقدام در سلسله اقدامات مبدل گشت که موضعگیری امریکا را در مورد منازعه فلسطین-اسرائیل بطور بنیادی — در اکثریت موارد به نفع حکومت اسرائیل — تغییر داد.

رئیس جمهور امریکا فیصله خود را « برای دولت اسرائیل از نقطه نظر استراتیژیک مهم خواند».

هم سازمان ملل متحد و هم ایالات متحده از به رسمیت شناختن اشغال بلندی های جولان و هم کنار غربی رود اردن توسط اسرائیل بطور قطع امتناع می ورزیدند و می گفتند که سرحدات اسرائیل و دولت آینده فلسطین باید به طرق دیپلوماتیک تعیین گردند. در سال 1981، وقتیکه اسرائیل بطور یک جانبه حاکمیت خود را بر بلندی های جولان اعلام داشت، اداره ریگان در پاسخ موافقت نامه راجع به همکاری استراتژیک بین امریکا و اسرائیل را متوقف ساخت.

جامعه دول عربی فیصله ترامپ را محکوم نمود و اعلام داشت که این «کاملاً از چوکات حقوق بین الملل خارج میگردد».

احمد ابوالغیث سرمنشی جامعه دول عربی طبق گزارش مینا آژانس اطلاعاتی دولتی مصر اعلام داشت:« جامعه دول عربی بطور کامل از حق سوریه بر سرزمین های اشغالی آن حمایت میکند».

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала