کشف توپ فضایی در کهکشان

© Photo / ESA/Hubble & NASAکهکشان
کهکشان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گروهی از ستاره شناسان یک ستاره نوترونی را در کهکشان راه شیری پیدا نموده اند که مشابه به یک توپ بزرگ فضایی می باشد.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از نشریه علمی Science Alert تیمی از ستاره شناسان، پالسار "ستاره نوترونی با چرخشی سریع که انرژی را به صورت ضربانی می‌پراکند " PSR J0002 + 6216 (Zoomy) را در راه شیری کشف کرده اند، که همانند یک گلوله با سرعت فوق العاده زیاد برابر به 1،130 کیلومتر در ثانیه در حال چرخش است. دلیل این حرکت سریع، انفجار نوری است که ستاره نوترونی را از انفجار به بیرون پرتاب کرده است.  

این ستاره 6500 سال نوری با زمین فاصله دارد و در صورت فلکی «کاسیوپیا»ست که در فاصله 53 سال نوری از مرکز باقیمانده ستاره جدید قرار گرفته است. این ستاره به نام «سی تی بی 1» معروف است. محققان دنباله ستاره را کشف کردند که تا فاصله 13 سال نوری از ستاره به غشای بیرونی آن کشیده شده بود.
انفجار حدود 10 هزار سال پیش رخ داد و پولسار به کناره حباب مافوق جدید پس از 5 هزار سال رسید. باقیمانده های ستاره مافوق جدید ابتدا سریعتر از ستاره نوترونی حرکت می کرد اما به دلیل تعامل با محیط بین ستاره ای سرعت آن بتدریج کاهش یافت و به «زوم» اجازه داد از آن جلو بزند. نهایتا PSR J0002+6216، راه شیری را ترک خواهد کرد و به حرکت در فضای بین کهکشانی ادامه خواهد داد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала