مینا نادری: ناخوانده امضاء یا بازی با سرنوشت ملت

© Photo / Courtesy of Mina Naderiناخوانده امضا، بازي با سرنوشت مردم!
ناخوانده امضا، بازي با سرنوشت مردم! - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مینا نادری که با اختلاف 15 رای پایین‌تر از بانو شهناز غوثی نتوانسته به پارلمان راه بیابد ادعا دارد که خانم غوثی با 50 رای خیالی توانسته از وی پیشی بگیرد.

 مینا نادری ؛ یک تن از نامزدان انتخابات پارلمانی سال 1397 هرات است که، ادعا دارد کمیسیون مستقل انتخابات با آرای وی و حق و سرنوشت مردم که در سخت ترین و دشوار ترین شرایط به انتخابات آری گفته بودند، بازی نموده و با درج نکردن 50 رای یک خانم کاندید دیگر که از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی باطل شده بود در جدول تشکیل شده، وی را برنده انتخابات هرات اعلام نمودند.
این نامزد معترض انتخابات پارلمانی هرات در یک گفتگوی ویژه به اسپوتنیک با ابراز نارضایتی از نتایج نهایی انتخابات پارلمانی هرات گفت: «با وجود آنکه کمیشنران قبلی به خاطر تقلب های گسترده و سیاه کاری های شان برکنار و رد صلاحیت شدند؛ اما با آمدن کمیشنران جدید بازهم در نتایج قبلی تغییری به وجود نیامد و اوضاع بدتر شد.»
این نامزد معترض گفت: «کمیشنران جدید با سرنوشت مردم بازی نموده و نتایج انتخابات پارلمانی هرات را " هوایی" اعلام کردند». خانم نادری در تصریح این گفته هایش می افزاید، منظور از "هوایی گفتن" اینست که کمیشنر صاحب های جدید آمدند و فیصله های کمیشنران و یا کمیشن‌کاران قبلی کمیسیون‌سمع شکایات را که، با تمام سیاه کاری های شان شکایات انتخاباتی استناف خواهی کاندیدای هرات را بررسی و آنان را فیصله نموده بودند، بار دیگرنه تنها به بررسی نگرفته که حتا چک هم نکردند.
خانم نادری افزود: "در نبود سه هفته‌ای کمیشنرهای جدید کارمندان زیر دست و پایین رتبه از بی تجربه بودن آنها سوء استفاده کرده و جدولی را ترتیب کردند و بدون درج 100 رای باطله شهناز غوثی، و 30 رأی أبطالی ماریا بشیر، جدول را امضا کرده اند".
بانو نادری افزود: کمیسون سمع شکایات انتخابات مرکزی، تمامی شکایات استنافی را بررسی کرده و از تمامی فیصله های شان ابلاغیه نوشته به دسترس کاندیدا قرار داده بودند. اما ریيس دارالانشا کمیسیون سمع شکایات ولایت هرات، با سو استفاده از صلاحیت وظیفوی و کتمان حقیقت قرار ذیل به نتیجه نهایی انتخابات پارلمانی هرات دست برد زده است.
در فهرست نتایج ابتدایی، شهناز غوثی 1715 رای داشته و بر همین اساس، باید آرای او به 1615 رأی کاهش می‌یافت.
حالا اما کمیسیون مستقل انتخابات با اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی ولایت هرات، به 50 رای باطل اعلام شده شهناز غوثی دوباره اعتبار داده و این بانو با کسب 1662 رای یکی از نامزدان برنده‌ انتخابات اعلام شده است.
اما من "مینا نادری "رقیب انتخاباتی او با کسب 1630 رای نتوانسته‌ام به مجلس نمایندگان راه پیدا کنم، که دلیل این امر می تواند حتا تبعیض قومی و نژادی، نسبت به من بوده باشد
به گفته بانو مینا نادری، کمیسیون انتخابات می گوید که این کار کمیسیون شکایت‌ها است و کمیسیون شکایات نیز می‌گوید که این کار کمیشنران سابق است و ما فقط منظوری داده ایم، نادری می گوید، پرسش من از کمیشنرصاحبان اینست که چرا جدول تطبیقات را بدون بررسی و به اصطلاح "هوایی" امضا کرده اند؟  

این نامزد معترض انتخابات پارلمانی در هرات، کارمند دارالانشاء را متهم به سو‌ءاستفاده از بی‌تجربه بودن کمیشنران جدید کرده، خاطرنشان ساخت: قرار اطلاعات دقیقی که در دسترس ما قرار گرفته است، فردي بنام "محمد اشرف وحدت" آمر درالانشاي کمیسیون سمع شکایات ولایت هرات به تنهایی همه مسئولین کمیسیون‌های مستقل انتخابات و کمیسیون سمع شکایات مرکزی را اغفال نموده گول سیاسی زده و توانسته است نتایج انتخابات هرات را توسط آنان هوایی به نشر بسپارد.
ما به تقلباتی که از سوی کمیشنران معزول صورت گرفته و جدول‌های ترتیب‌شده کار نداریم، شکایت ما این است که کارمندان دارالانشاء از نابلدی و بی‌تجربگی کمیشنران جدید استفاده نموده و جدول‌هایی که با تقلب کمیشنران سابق ایجاد گردیده بود را تطبیق نموده‌اند.
وی با اشاره به پاک بودن آرای خود تاکید می‌کند که من تنها کاندیدایی در هرات هستم که هیچ شکایتی علیه من ثبت نشده و تمام رای من از سطح شهر می‌باشد و خوشبختانه از ولسوالی‌ها هیچ رای ندارم، در حالی که خانم‌های دیگر از سطح شهر آرای کمتری دارند.
او افزود: این برای همه مشخص است که در ولسوالی‌های هرات انتخابات درستی برگزار نگردیده و اکثر آرا، خیالی بود. هرچند این آراء باطل گردید ولی متاسفانه زمانی که به کابل فرستاده شد، همان دستانی که این آراء خیالی را ساخته بودند دوباره به همان آراء اعتبار دادند.
خانم مینا نادری در اخیر هشدار داد که: «از حق خود نمی گذریم و از نهادهای انتخاباتی و ارگان‌های عدلی و قضایی کشور تقاضایی این را داریم که ترتیب و تطبیق نتایج نهایی انتخابات پارلمانی هرات را دوباره بررسی کرده دست حق را به حق دار شان رسانیده و آنانکه با سرنوشت مردم معامله و بازی می کنند به پنجه قانون سپرده شود». وی همچنان هشدار داد که: ا«گر به اعتراضات وی رسیدگی صورت نگیرد، اقدام بعدی‌اش مراجعه به لوی ثارنوالی می‌باشد ».
خانم نادری در اخیر تأکید کرد: تاکنون از طریق اقدامات مسالمت‌آمیز و مدنی اعتراض نموده‌ایم و در آینده نیز به اعتراضات خود ادامه خواهیم داد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала