عبدالله عبدالله: مانع اصلی بر سر راه صلح طالبان هستند

© Photo / AA / AAعبدالله عبدالله: مانع اصلی بر سر راه صلح طالبان هستند
عبدالله عبدالله: مانع اصلی بر سر راه صلح طالبان هستند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس اجراییه افغانستان می‌گوید که که هنوز مانع اصلی بر سر راه صلح طالبان هستند. آنان هیچ اقدامی برای نتیجه دادن گفتگوهای صلح نکرده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک، داکتر عبدالله عبدالله، بعد از ظهر امروز چهارشنبه (7 حمل) در یک نشست خبری در کابل به اظهارات عمران خان نخست وزیر پاکستان مبنی بر ایجاد حکومت موقت در نتیجه صلح در افغانستان، واکنش نشان داد.

داکتر عبدالله گفت که اظهارات نخست وزیر پاکستان برای هیچ فرد و گروهی قابل قبول نیست. تمام مبارزه و قربانی دادن مردم افغانستان برای استقلال، آزادی و تعیین سرنوشت شان است. کشور پاکستان برای یک بار یا برای همیشه باید به این نتیجه رسیده باشد که تعیین سرنوشت افغانستان حق شهروندان این است؛ شهروندانی که همواره خواستار صلح و رابطه نیک با همه بودند و هستند.

عبدالله عبدالله - اسپوتنیک افغانستان
تاکید عبدالله و موگرینی بر حفظ دستاوردهای افغانستان در روند صلح

وی تأکید کرد که حکومت افغانستان از راه‌های دیپلماتیک به گفته‌های عمران خان نخست وزیر پاکستان پاسخ داده و سفیر این کشور را نیز از پاکستان برای مشوره فراخوانده‌ است. ما از پاکستان خواهان همکاری در بارۀ صلح و فشار وارد کردن بالای طالبان هستیم، نه اظهار نظر در باره سرنوشت افغانستان.

رئیس اجراییی بیان داشت صلح و انتخابات دو پروسه مهم برای مردم و حکومت افغانستان است که در هر دو زمینه تلاش‌های جدی جریان دارد. درباره انتخابات حکومت متعهد به برگزاری انتخابات شفاف و آزاد است. انتظار ما از کمیسیون‌های انتخابات این است که به خوب‌ترین صورت ممکن این پروسه را مدیریت کنند.

داکتر عبدالله افزود که در پروسه صلح توقع ما این است که صدای واحدی از سوی حکومت و مردم افغانستان بلند شود. برای همین حکومت در پی تشکیل هیأت همه شمول است تا دیگر بهانه‌یی برای طالبان باقی نماند.

وی تاکید کرد، باور ما این است که هنوز مانع اصلی بر سر راه صلح طالبان هستند. آنان هیچ اقدامی برای نتیجه دادن گفتگوهای صلح نکرده‌اند. بحثی که هیأت مذاکره کننده امریکا با طالبان دارد، بر قطع رابطه طالبان با دیگر گروه‌های هراس‌افگن، چگونگی حضور نیروهای خارجی در افغانستان، آتش‌بس و گفتگو با حکومت افغانستان به عنوان یک بسته تمرکز دارد.

داکتر عبدالله گفت که صلح زمانی محقق می‌شود حکومت و مردم افغانستان با طالبان به توافق برسند. در غیر آن طالبان هیچ‌گاه با گروه‌های هراس‌افگن دیگر قطع رابطه نخواهند کرد و بر هیچ تعهد شان پابند نخواهند ماند.

رئیس اجرایی در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران درباره حکومت موقت گفت:«تشکیل حکومت موقت و برگشت به گذشته راه حل مشکل کشور نیست. اگر گفتگوهای صلح به نتیجه برسد و طرف‌های مذاکره کننده به توافق نهایی که مورد پذیرش مردم افغانستان باشد دست یابند، در آن صورت روی یک بسته‌یی همه‌پذیر می‌توان بحث و مذاکره نمود».

گفتنی است که اکسپرس تریبیون پاکستان روز گذشته گزارش داد که عمران خان نخست وزیر پاکستان ایجاد حکومت موقت در نتیجه گفتگوهای صلح در افغانستان را یگانه راه حل می‌داند. آقای خان حکومت افغانستان را به ایجاد مشکل در روند صلح افغانستان با طالبان، متهم کرده است.

این اظهارات نخست وزیر پاکستان با واکنش‌های تندی در افغانستان مواجه شده و حکومت کابل آن را مداخله آشکار در امور داخلی کشور خواند. وزارت خارجه در پیوند به این اظهارات آقای خان، سفیر افغانستان را از پاکستان فراخواند و نیز معاون سفیر پاکستان را در کابل احضار کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала