سیما سمر: گفت و گوهای قطر منجر به توافق نهایی صلح نمی شود

© Photo / کسراسیما سمر: گفت و گوهای قطر منجر به توافق نهایی صلح نمی شود
سیما سمر: گفت و گوهای قطر منجر به توافق نهایی صلح نمی شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گفت و گوهای پیشرو در قطر میان سیاسیون افغانستان و گروه طالبان منجر به پایان جنگ و آمدن صلح در افغانستان نمی شود.
سیما سمر به حکمتیار: شهامت به خرج داده و از مردم معذرت‌خواهی کنید - اسپوتنیک افغانستان
داکتر سیما سمر، به عنوان عضو بورد عالی مشورتی دبیر کل ملل متحد منصوب شد

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، سیما سمر رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، می‌گوید: اگر در نشست پیش‌رو سیاسیون افغانستان و طالبان در دوحه به یک تفاهم هم برسند، بازهم تصمیم نهایی برای صلح را باید حکومت افغانستان بگیرد. 

از این کمیسیون به عنوان داعیه‌دار ارزش‌های حقوق بشری تاکنون کسی برای شرکت در نشست قطر دعوت نکرده است و این کمیسیون هم به شدت نگران است که مبادا در توافق نامه احتمالی صلح با طالبان، ارزش‌های حقوق بشری نادیده گرفته شود.

خانم سمر اظهار می‌دارد:- "اگر تفاهم طالبان و سیاسیون ایجاد شود باید تصمیم نهایی را حکومت افغانستان بگیرد و حکومت باید در توافقنامه امضا کند".

در همین حال، انجلینا جولی، سفیر ویژه سازمان ملل در امور پناهجویان و هنرپیشه مشهور هالیود، که در مقر سازمان ملل در نیویارک سخنرانی میکرد، خواستار شامل شدن زنان افغانستان در روند مذاکرات صلح با طالبان شده است.

قرار است، که قطر در نیمه های ماه اپریل میزبان نشست بین الافغانی صلح میان سیاست گران افغانستان و نمایندگان گروه طالبان باشد ؛ نشستی که حضور حکومت در آن تاکنون روشن و قطعی نشده است.

یادآوری می کنیم، که روز گذشته سیگار(بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان) در گزارش تازه اش از خطرهای جدی پس از توافق صلح با طالبان هشدار داده است، این نهاد گفته است که اگر کمک‌های جهانی پس از توافق صلح برای افغانستان ادامه نیابد، صلح در افغانستان پایدار نخواهد بود. همچنان این بازرس ویژه گفته است که اگر پالیسی سازان مذاکرات صلح در کارشان دقیق نباشند، حتا احتمال فروپاشی دولت نیز وجود خواهد داشت.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала