دعوت از رهبران حکومت وحدت ملی برای شرکت در نشست قطر

© Photo / Dr.A / Dr.Aعبدالله عبدالله با زلمی خلیلزاد دیدار کرد
عبدالله عبدالله با زلمی خلیلزاد دیدار کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
برخی رسانه ها گزارش داده اند که، زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در سفر اش به کابل، با رهبران حکومت و سیاست‌گران افغان روی چگونگی شرکت هیئت افغانستان در مذاکرات قطر با طالبان گفتگو می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک؛ به نقل از "آریانا نیوز" قرار است دوحه مرکز قطر در ماه جاری میزبان چند جلسه مهم در رابطه با صلح افغانستان باشد.
جلسه اول که تا چند روز دیگر دایر می‌شود میان زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان و نمایندگان طالبان است.
آقای خلیل‌زاد که قرار بود ناوقت دیروز به کابل برسد، نخست با رهبران افغان دیدار نماید و روی ایجاد یک تیم معتبر و همه شمول مذاکره کننده و گام‌های بعدی‌اش در رابطه با مذاکرات صلح بحث‌های داشته باشد.
عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت می‌گوید که دعوت نامه ای را برای مذاکرات پیشرو با طالبان در دوحه، به دست آورده اند، اما تصمیم نهایی برای شرکت در این نشست پس از مشوره‌ها میان حکومت و سیاسیون در کابل گرفته خواهد شد. 

دیدار رئیس جمهور غنی با رهبران سیاسی و جهادی - اسپوتنیک افغانستان
دیدار رئیس جمهور غنی با رهبران سیاسی و جهادی

همچنان آقای عبدالله می‌افزاید که دلیل آغاز رایزنی‌های رهبری حکومت را با سیاسیون کشور، جلوگیری از پرگنده‌گی‌ها در حرکت‌های روند صلح می‌داند.
آقای عبدالله می‌گوید: "آقای خلیل زاد امروز سفری خواهد داشت در روز های که در کابل می باشند با همه جوانب و سیاسیون کشور در دولت و بیرون از دولت می بینند، دعوت نامه ای از طرف یک انستیتوت در قطر داده شده است اگر تصمیم گرفته شود که در کنفرانس های اینده اشتراک صورت بگیرد باید درمشوره ای در داخل افغانستان تصمیم گرفته شود."
با این حال، رهبران حکومت وحدت ملی هم سلسله نشست‌های مشورتی با چهره‌های سیاسی را در کابل آغاز کرده اند تا همه را بر محور یک دیدگاه و یک موضع در مذاکره با طالبان گردآورند.
آقای عبدالله در این مورد بیان می‌دارد:" تمام کوشش های که در راستای صلح وجود دارد با همه اطراف توحید شود و نوع هماهنگی صورت گیرد تا این که صدای واحد مردم افغانستان برای حمایت از پروسه صلح تمثیل شده بتواند مشوره ها ادامه پیدا می کندو درنتیجه آن همه بتوانیم کوشش های خود را هماهنگ بسازیم."
از سویی هم، برخی اعضای هییت شرکت کننده در نشست دوحه می‌گویند که زلمی خلیل‌زاد، به هدف قناعت دادن رهبری حکومت از بهر شکل دهی یک هیئت فراگیر ملی برای مذاکره با طالبان به کابل آمده است.
همچنان، اعضای هییت مذاکره کننده با طالبان می گویند که از حکومت خواسته شده تا به عنوان جز هیات افغانستان در نشست دوحه شرکت کند نه طرف اصلی مذاکره با طالبان. پیش از برگزاری نشست بین الافغانی در نیمه های ماه اپریل، سال روان میلادی قرار است نمایندگان امریکا و طالبان برای دور ششم با هم در دوحه مذاکره کنند.
این در حالیست که از دید سیاسیون، در دیدگاه رهبران حکومت وحدت ملی نسبت به گذشته نرمش دیده می شود و برخلاف گذشته اکنون این امیدواری وجود دارد که رهبران حکومت، نماینده گان شان را در کنار سیاست گران، برای مذاکره با طالبان به دوحه بفرستند.
آقای خلیل‌زاد که قرار بود ناوقت دیروز به کابل برسد، نخست با رهبران افغان دیدار نماید و روی ایجاد یک تیم معتبر و همه شمول مذاکره کننده و گام‌های بعدی‌اش در رابطه با مذاکرات صلح بحث‌های داشته باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала