توصیه سیاستمدار فرانسوی به مردم افغانستان

© Sputnik / Haidar Shahفرانسواز هستالیر وزیر اسبق و نمایندۀ پیشین مجلس فرانسه
فرانسواز هستالیر وزیر اسبق و نمایندۀ پیشین مجلس فرانسه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
فرانسواز هستالیر وزیر و وکیل پیشین فرانسه می‌گوید که مردم افغانستان خود شان می توانند سرنوشت کشور خود را رقم بزنند و ابرقدرت ها نباید افغانستان را بازیچه سیاست های خارجی خود بسازند.

خانم فرانسواز هستالیر اسبق وزیر معارف فرانسه و وکیل در پارلمان فرانسه در دور سالهای 2003 و 2007، شخصیت شناخته شده سیاسی و اجتماعی در سطح بین المللی و در حال حاضر رئیس انجمن کلوب فرانسه- افغانستان میباشد.

وی  در مصاحبه اختصاصی با حیدر شاه خبرنگار اسپوتنیک گفت که چندین بار حتی در شرایط سخت بی امنیتی به افغانستان سفر نموده و به مردم افغانستان کمک های بشردوستانه را داوطلبانه انجام داده است.

خانم فرانسواز هستالیر در مورد کنفرانس افغانستان که از تاریخ 25 تا 26 در مادرید برگزار شد، ابراز نظر نموده گفت:

«کنفرانس مادرید — کنفرانس ضروری، پرمحتوا و بااهمیت بود که در آن در مورد معادن افغانستان، زراعت، صحت عامه، تحصیلات، نقش زنان افغانستان و بعضی مسایل دیگر همه جانبه بحث گردید.

وی افزود:

«ما صرف وقتی می توانیم در افغانستان به اهداف بشردوستانه خود برسیم که در داخل افغانستان امنیت و مصؤنیت سراسری تآمین گردد».

خانم هستالیر در مورد نقش زنان افغانستان در برقراری صلح سراسری افزوده گفت:

«بسیار جای تأسف است که در نشست‌ها و صحبت ها غرض تامین صلح سراسری در افغانستان به خانم‌ها نقش داده نمی‌شود. می‌توان گفت که جای برای خانم‌ها در این نشست‌ها وجود ندارد. اما تاکید می کنم چنانچه در اسناد بین‌المللی گفته شده در موضوعات صلح و تصامیم که در ارتباط صلح اتخاذ می گردد حداقل سی درصد اعضای چنین مجالس را باید زنان تشکیل دهند. در حالی که این مساله اصلا مد نظر گرفته نشده است».

وی در مورد همگرائی فرهنگی افغانستان و فرانسه گفت:

«من فرهنگ افغانستان را بسیار دوست دارم. ما همکاری‌هایی در بخش‌های مختلف منجمله در ساحه موسیقی، ادبیات، معارف، زراعت، باستانشناسی و سایر بخش ها با افغانستان داشتیم و امیدواریم که در افغانستان امنیت سراسری تامین گردد و همکاری های ما دوباره آغاز شود. این روند روابط دو کشور را نزدیک می سازد، پرده های سیاه را برمیدارد و همکاری ها روشن تر می گردد».

این خانم سیاستمدار فرانسوی در ارتباط به حل بحران افغانستان گفت:

«بگذار اراده ملت افغانستان به دست خود افغانها قرار داشته باشد. مردم افغانستان خود شان می توانند سرنوشت کشور خود را رقم بزنند. ابرقدرت ها نباید افغانستان را بازیچه سیاست های خارجی خود بسازند و افغانستان نباید به میدان بزکشی بین ابرقدرت‌های جهانی و منطقوی تبدیل شود».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала